7113
Sök

Byte av bromsar på volvo v70

low_and_loud
12 april 2010
Trådstartare
hallå!

har en volvo v70n 00 som ej klarade besiktning då bromsverkan var ojämn fram och handbromsen obefintlig vänster bak.

min fråga behövs det nån form av avdragare för att få loss skivor fram och bak eller är det lätt att lossa ?
är det hydraulisk handbroms på den ? så det inte är nån vajer eller nåt skit som har gått av.

mvh anders tacksam för svar.

4 824 Inlägg
12 april 2010
för att byta bromsklossarna så behöver du en 7mm insex nyckel annars klarar du dig med en vanlig vektygssats från tex biltema.

nej det är ingen hydralisk handbroms, det är garanterat bromsbanden som har släppt ifrån backarna till handbromsen.
för att släppa på justeringen till handbromsen så är det bara att dra fram damasken på handbromsspaken sen lyfta upp ett plastskydd och där under sitter det en 10mm mutter som man justerar på.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Egen företagare
864 Inlägg
12 april 2010
som tidigare sagt så räcker det typ med en 7mm insex nyckel.

Men handbromsen justerar man genom bromsskivorna. lite pill men det går. Sen finns det en ´´finjusteringsskruv´´ inuti bilen. Där är det bara att lyfta luckan till armstödet, pilla lös en lucka som det sen sitter en skruv längre ner med torx, kommer inte ihåg vilken storlek tror det är T40.

Så här är det iaf på tidigare s/v70/850 men är inte helt säker när det är en V70N

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

4 824 Inlägg
13 april 2010
snurbo_diesel skrev:
som tidigare sagt så räcker det typ med en 7mm insex nyckel.

Men handbromsen justerar man genom bromsskivorna. lite pill men det går. Sen finns det en ´´finjusteringsskruv´´ inuti bilen. Där är det bara att lyfta luckan till armstödet, pilla lös en lucka som det sen sitter en skruv längre ner med torx, kommer inte ihåg vilken storlek tror det är T40.

Så här är det iaf på tidigare s/v70/850 men är inte helt säker när det är en V70N

så är det inte på S60, V70N, XC70, S80 utan enbart på 850/X70 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

977 Inlägg
13 april 2010
Jag fick också en 2:a pga handbromsverkan va nästintill obefintlig. Tog bara lite på ena sidan. Bytte bromsbackar och vipps så tar handbromsen som den ska. Vad jag har hört så är det oftast att bromsbackarna är slut. Inte lika ofta vajern har gett sig. Tror bromsbackarna kostar ca 280 kr och jobbet gör du lätt själv.
Senast redigerat av -ekgbg- (13 april 2010)

low_and_loud
13 april 2010
Trådstartare
-ekgbg- skrev:
Jag fick också en 2:a pga handbromsverkan va nästintill obefintlig. Tog bara lite på ena sidan. Bytte bromsbackar och vipps så tar handbromsen som den ska. Vad jag har hört så är det oftast att bromsbackarna är slut. Inte lika ofta vajern har gett sig. Tror bromsbackarna kostar ca 280 kr och jobbet gör du lätt själv.

Verkar som det är ett mycket vanligt volvofel med handbromsbelägg som släpper.skaffade mig en verkstadshandbok det kommer underlätta.fan o man har gått fordonsteknisk linje men jag har visst glöm det mesta hur man gör ha ha tack för svar

mvh anders

low_and_loud
13 april 2010
Trådstartare
kommer byta alla bromsar nu för de var så jäkla fula och rostiga runt om så jag kostar på nya skivor o belägg runt om såg ut som det var dax att byta rubbet.

Sök