3564
Sök

Balansera däck i Stockholm

47 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Vet någon här ett bra och billigt ställe i Stockholm som kan balansera däck? När man balanserar så märks det väl även om någon fälg skulle vara skev? Tacksam för svar:)

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 april 2010
Billigt: Botkyrka Bilverkstad (400kr o då kränger de på 4 nya däck och balanserar). OK resultat på 15" fälgarna jag fick krängda/balanserade, dvs inga vibbar.
Bra: Tex Volvo i Huddinge de då har en "super balanseringsmaskin", Hunter 9700GPS. Har du större fälgar, 17" och uppåt så skulle jag satsa på Volvo...Annars har du Shuwantera i Huddinge, de är billiga o hyffsade, de säljer eftermarknadsfälgar, däck mm så de borde vara vana att balansera större fälgar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 982 Inlägg
17 april 2010
Vänd dig till pitstop.se, seriösa och KOMPETENTA som fan!
- Kanske inte billigast men dem kan jag lämna över min bil och nycklar och samtidigt veta att de tar hand om bilen med otrolig kärlek. kan du lämna över din bil en heldag till dig verkstad och vara utan ORO ?
de balanserade mina chrome 20" och det blev ett kanonresultat!

det står heller inte och sparkar på däcken om det fastnar på navet som andra oseriösa verkstäder gör.
dessutom får du kvitto.

104 Inlägg
17 april 2010
Årsta däck är bra, har varit där flera gånger.

47 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Bra: Tex Volvo i Huddinge de då har en "super balanseringsmaskin", Hunter 9700GPS. Har du större fälgar, 17" och uppåt så skulle jag satsa på Volvo...

Vart ligger Volvo i Huddinge? Är det i industriområdet?

690 Inlägg
20 april 2010
vart i stockholm bor du?

Masterworks
20 april 2010
dawwe skrev:
Billigt: Botkyrka Bilverkstad (400kr o då kränger de på 4 nya däck och balanserar). OK resultat på 15" fälgarna jag fick krängda/balanserade, dvs inga vibbar.
Bra: Tex Volvo i Huddinge de då har en "super balanseringsmaskin", Hunter 9700GPS. Har du större fälgar, 17" och uppåt så skulle jag satsa på Volvo...Annars har du Shuwantera i Huddinge, de är billiga o hyffsade, de säljer eftermarknadsfälgar, däck mm så de borde vara vana att balansera större fälgar...

Mycket snack om den maskinen, vad är det som får dig att tro att den utför mirakel?  roll

47 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
AEN skrev:
vart i stockholm bor du?

Typ 3,8 mil från Värmdö;)

690 Inlägg
20 april 2010
jah skrev:
AEN skrev:
vart i stockholm bor du?

Typ 3,8 mil från Värmdö;)

haha ok... då utesluter vi värmdö tongue

4 474 Inlägg
20 april 2010
Maskinen i sig utför inga underverk, däremot ger den däcksgubben optimala förhållanden till att göra en så noggrann balansering som möjligt. Som sagt så "fuskas" det en hel del ibland...Volvo i Solna skall ha en sådan maskin, de tog 650 för att balansera 4st 19" låter billigt om jag ska va ärlig:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Masterworks
20 april 2010
dawwe skrev:
Maskinen i sig utför inga underverk, däremot ger den däcksgubben optimala förhållanden till att göra en så noggrann balansering som möjligt. Som sagt så "fuskas" det en hel del ibland...Volvo i Solna skall ha en sådan maskin, de tog 650 för att balansera 4st 19" låter billigt om jag ska va ärlig:)!

Nu så är den maskinen tyvärr inte optimal för våra svenska förhållanden, att Volvo har sådana maskiner beror till stor del på att dom ägde Bima som har agenturen på just den maskinen!

Vill du diskutera det tekniska så kan vi ta det via pm, så slipper vi förstöra denna tråd, eller så kan du starta en tråd om den maskinen så kan jag förklara där!  smile
Senast redigerat av Masterworks (20 april 2010)

4 474 Inlägg
20 april 2010
Master: Klart som korvspad att du som säljer ett konkurrerande fabrikat säger så:) Nu vet jag inte på vilket sätt svenska vägar skulle skilja sig från tex tyska, möjligtvis att det är högre vägstandard i Sverige då...O nej maskinen utför inga underverk men som sagt den ger möjlighet til optimal balansering om den används korrekt o däcksgubben gör det man betalat för. Har du nåt att tillföra om vilken maskin som ger bäst förutsättningar till o balansera så noggrant det bara går är jag inte den som är den, tar tacksamt emot tips på kompetenta verkstäder som har denna (andra) maskin...

Masterworks
20 april 2010
dawwe skrev:
Master: Klart som korvspad att du som säljer ett konkurrerande fabrikat säger så:) Nu vet jag inte på vilket sätt svenska vägar skulle skilja sig från tex tyska, möjligtvis att det är högre vägstandard i Sverige då...O nej maskinen utför inga underverk men som sagt den ger möjlighet til optimal balansering om den används korrekt o däcksgubben gör det man betalat för. Har du nåt att tillföra om vilken maskin som ger bäst förutsättningar till o balansera så noggrant det bara går är jag inte den som är den, tar tacksamt emot tips på kompetenta verkstäder som har denna (andra) maskin...

Ville inte ta upp andra fabrikat men det jag syftar på är att maskinen du nämner som "super balanseringsmaskin" inte har några  direkta fördelar gentemot andra maskiner när det kommer till att balansera hjul.

En optimal balansering sker när man använder rätt uppspänningsprylar och kunskapen om rena anläggningsytor på bilen och sedan att man momentdrar hjulen, folk skulle häpna om dom visste hur stor skillnad det är på ett hjul som man har dragit med moment kontra ett som nån praktikant har dragit så bultarna har blivit 2cm längre.

För att simulera ett "äkta" vägbanetryck så krävs det en rulle med en diameter på minst 700mm. Jag är inte säljare utan tekniker och du får gärna rekommendera verkstäder, vilket jag omöjligt kan göra. Men vill du ha råd och tips så kan vi ta det via pm!  smile

4 474 Inlägg
20 april 2010
Master: Jo fördelen med denna maskin (kontra en "tradionell", dvs en sådan enklare modell som man vanligtvis finner hos däcksgubbarna, oavsett fabrikat) är att den kan mäta "marktrycket" till viss del, dvs ge en tydlig indikation om däcket är orunt eller har "spots" så man behöver montera om däcket relativt fälgen, man kan säkert se dessa orundheter till viss del med blotta ögat oxå, därom vet jag nada:). Sen vet jag att det finns andra fabrikat som har modeller med samma funktioner, men det var endast Hunters variant jag kände till pga en tidigare balanserings-tråd på autopower.se...

Masterworks
20 april 2010
dawwe skrev:
Master: Jo fördelen med denna maskin (kontra en "tradionell", dvs en sådan enklare modell som man vanligtvis finner hos däcksgubbarna, oavsett fabrikat) är att den kan mäta "marktrycket" till viss del, dvs ge en tydlig indikation om däcket är orunt eller har "spots" så man behöver montera om däcket relativt fälgen, man kan säkert se dessa orundheter till viss del med blotta ögat oxå, därom vet jag nada:). Sen vet jag att det finns andra fabrikat som har modeller med samma funktioner, men det var endast Hunters variant jag kände till pga en tidigare balanserings-tråd på autopower.se...

Okey, men för att avsluta detta så blir det aldrig ett riktigt marktryck då rullen e för liten
och resultatet du får från maskinen är ganska oanvändbart och dessutom så vill man ogärna
belasta axeln på en balanseringsmaskin som är ett precisions instrument, att då ha
en rulle som pressar mot hjulet/axeln med 600kg känns ju inte helt rätt?

Dom flesta moderna lite större maskinerna på marknaden idag har nån typ av orundhetssystem
som då givetvis även hittar "spots".

Så att rekommendera en verkstad för deras maskiner blir inte riktigt rätt,
rekommendera dom som gör rätt och ett bra jobb istället! 

Jag kan lova att det finns verkstäder med omodernare maskiner som gör mycket
bättre jobb en vissa med topp moderna maskiner.  cool

4 474 Inlägg
20 april 2010
Master: Helt klart, en "bra" maskin gör inte en kass däcksgubbe bra:). Nu pressar inte rullen med några 600kg direkt, som du nog vet om. Nog om Hunter, känns som om de får gratis reklam*haha*.
Jag känner till endast en utomordentlig verkstad, men den finns i Mjölby dessvärre, så om du har tips på en bra gummiverkstad i Sthlm så...
Allra helst skulle jag vilja ha sk "Elekronisk finbalansering" eller som det oxå heter "Spinnbalansering", dvs en balansering med hjulen monterade på bil, tydligen fanns detta på 80-talet men numera är det endast ett fåtal som har kvar detta. Men det låter onekligen optimalt att balansera fälgar/däck/bromsskivor/nav som "en enhet"....

Masterworks
20 april 2010
dawwe skrev:
Master: Helt klart, en "bra" maskin gör inte en kass däcksgubbe bra:). Nu pressar inte rullen med några 600kg direkt, som du nog vet om. Nog om Hunter, känns som om de får gratis reklam*haha*.
Jag känner till endast en utomordentlig verkstad, men den finns i Mjölby dessvärre, så om du har tips på en bra gummiverkstad i Sthlm så...
Allra helst skulle jag vilja ha sk "Elekronisk finbalansering" eller som det oxå heter "Spinnbalansering", dvs en balansering med hjulen monterade på bil, tydligen fanns detta på 80-talet men numera är det endast ett fåtal som har kvar detta. Men det låter onekligen optimalt att balansera fälgar/däck/bromsskivor/nav som "en enhet"....

Från Hunters hemsida!
"The exclusive Road Force Measurement® system applies up to 1,400 pounds (635 kg) against the tire."

Jaja, nog om det... Spinnbalans e bra i vissa lägen oxå, orkar inte köra en vända om det nu. lol

4 474 Inlägg
20 april 2010
Master: Jo kom igen nu, lite mer om "Spinnbalansering" tack, vi(jag) e nyfikna:). Vet du om det finns nån verkstad alls som kan erbjuda spinnbalansering (helst i Sthlm men annan ort funkar det me...)?

Masterworks
20 april 2010
dawwe skrev:
Master: Jo kom igen nu, lite mer om "Spinnbalansering" tack, vi(jag) e nyfikna:). Vet du om det finns nån verkstad alls som kan erbjuda spinnbalansering (helst i Sthlm men annan ort funkar det me...)?

Om du lovar att ta resten på pm?  wink

Spinnbalans är bra, visst, men du måste ha i åtanke att det är så som hjulen sitter just då på bilen som dom blir balanserade. När du tar bort hjulet, även om du sätter tillbaka det på samma plats så måste det helst hamna på samma pinnbult och dras med samma moment, vrider du hjulet ett halvt varv fel på navet så kan du få obalans i det hjulet, sedan ska man vara medveten om att en spinnbalans endast är en statisk balansering så hjulen ska helst vara balanserade innan, sedan när du har spunnit hjulet och satt på vikter så har du "förstört" din dynamiska balansering. Osv...  Man kan skriva en avhandling i ämnet men nu släpper vi det tycker jag?

Prova o ring Svenska gummicentralen i Vällingby, dom borde kunna hjälpa dig?

//MW

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 april 2010
Residence skrev:
Vänd dig till pitstop.se, seriösa och KOMPETENTA som fan!
- Kanske inte billigast men dem kan jag lämna över min bil och nycklar och samtidigt veta att de tar hand om bilen med otrolig kärlek. kan du lämna över din bil en heldag till dig verkstad och vara utan ORO ?
de balanserade mina chrome 20" och det blev ett kanonresultat!

det står heller inte och sparkar på däcken om det fastnar på navet som andra oseriösa verkstäder gör.
dessutom får du kvitto.

är väll som en förutsättning när man lämnar in på firma ärligt o vitt?
Senast redigerat av The_Mechanic (20 april 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök