Anvisningar vi byte av ventiltryckare på V70N

Hogge_
28 oktober 2008 · 186 Inlägg

ska byta ventil-tryckare på min v70n topp.
fick med en sådan volvos-sats med massa tryckare.
ska dom justeras in ell hur gör man smidigast? bara byta?

Mvh// johan

Christian S
28 oktober 2008 · 4 816 Inlägg

är det dom självjusterande eller dom fasta tryckarna?
är det dom själjusterande så är det bara att sätta i dom men är det dom fasta så måste du sätta i rätt tryckare så du får rätt spel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hogge_
28 oktober 2008 · 186 Inlägg

Det är dom fasta tryckarna,men hur gör man för att mäta spelet?
bladmått mellan kam o tryckare 1 i taget ell ? ioch svårt att få kammen still då ell ?
hur mycket spel får det vara?

torpis Forummoderator
28 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Hogge_ skrev:
Det är dom fasta tryckarna,men hur gör man för att mäta spelet?
bladmått mellan kam o tryckare 1 i taget ell ? ioch svårt att få kammen still då ell ?
hur mycket spel får det vara?

Hej,

Ja det är svårt.  Det är noga och det tar tid.

Jag gjorde det på min motor tillsammans med MST4 som också är ganska "händig" dessutom åkte vi upp till mina kamrater som har full vekrstad med alla tänkbara volvovekrtyg (Autotech Motorsport i Trollhättan)

Det tog oss 10 timmar på två man att fixa en 4cyl motor. Då jobbade vi på rätt bra iom vi ville åka hem de 25milen samma dag :p

Du får montera två tryckare, dit med kammen, skruva fast kammen med specialverktyg, mät avståndet, anteckna avståndet. Montera loss kam och byt tryckare utefter dina anteckningar, montera igen och mät. du kommer i bästa fall klara dig med två byten per tryckare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
28 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Hogge_ skrev:
hur mycket spel får det vara?

Det står i papprena till dina kammar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
AndreasPlars
28 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

Är det orginaltryckare som inte är hydrauliska och självjusterande?
Alltså om de är fasta utan möjlighet att justera så krävs det ju massor av olika tryckare för att får till det verkar det som..
M.V.H.

Saab 900i (1989)
Christian S
28 oktober 2008 · 4 816 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Är det orginaltryckare som inte är hydrauliska och självjusterande?
Alltså om de är fasta utan möjlighet att justera så krävs det ju massor av olika tryckare för att får till det verkar det som..
M.V.H.

japp, om dom är självjusterande eller inte beror på årsmodell. tex har 850/X70 självjusterande medans P2 bilar upp till en viss årsmodell har fasta.

Japp, det gäller att ha tillgång till många tryckare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torpis Forummoderator
28 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Christian S skrev:
Japp, det gäller att ha tillgång till många tryckare.

Eller en svarv smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
AndreasPlars
28 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

Ojj jäklar alltså. Trodde alla standardbilar från slutet -80 talet hade justerfria hydrauliska.
P2 bilar, vilka är det?
Om man ska vässa på och varva mer än orginal så är ju stumma tryckare en fördel men är dessa att rekomendera då?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
torpis Forummoderator
28 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Volvo har iaf släppt idén hydrauliska tryckare då de ofta lämnar in i förtid börjar ticka illa mm.

Mekaniska är klar fördel om man jagar effekt, exempelvis så går Volvo S40 fas 1.5 bättre än fas 1 med hydraultryckare pga de mekaniska lyfter högre smile  tål även mer varvtal

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hogge_
28 oktober 2008 · 186 Inlägg

om man kollar på vadis volov data-program så finns det ett verktyg som e som en tom kam utan knockar fast den har en typ ner stuken skjutmått, som man mäter ner. Är det inte ett sånt verktyg man ska ha/kan använda sig utav,

Senast redigerat av Hogge_ (28 oktober 2008)

TurbOla Reservdansk
28 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Ojj jäklar alltså. Trodde alla standardbilar från slutet -80 talet hade justerfria hydrauliska.
P2 bilar, vilka är det?
Om man ska vässa på och varva mer än orginal så är ju stumma tryckare en fördel men är dessa att rekomendera då?

M.V.H.

P2-bilar är V70N, S60, det gänget som delar samma plattform.

Det går att plocka ur mycket effekt med hydrauliska tryckare med, många 850-åkare som åker med både 400, 500 och 600 hk och hydrauliska tryckare.
Dock vet jag inte om någon fått byta dom eller dyl. men det fungerar bra åtminstone anser jag. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hogge_
28 oktober 2008 · 186 Inlägg

är det inte ett sådant verktyg man använder?
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=a1282008100010ed48

AndreasPlars
29 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

Ok! Fint, nån som kan mäta diametern på de så jag kan se om de passar i min Saab?
GLT B234 ventilfjädrar passar ju i min motor så varför inte dessa tryckare tongue och de hydrauliska ser fasen identiska ut men har inget mått på de...
De måste ju vara billigare än hydrauliska va?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
29 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Ok! Fint, nån som kan mäta diametern på de så jag kan se om de passar i min Saab?
GLT B234 ventilfjädrar passar ju i min motor så varför inte dessa tryckare tongue och de hydrauliska ser fasen identiska ut men har inget mått på de...
De måste ju vara billigare än hydrauliska va?

M.V.H.

20 hydrauliska lyftare kostar 1600kr, i paket.
Styckpriset ligger väl på 122kr styck, plus minus någon tjuga.

Vad kostar fasta tryckare?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
29 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Hogge_ skrev:
är det inte ett sådant verktyg man använder?
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=a1282008100010ed48

Nej, skjutmått mäter inte hundradelar.




Såhär gör man fast du får fräsa bort vid alla ventilpar. (Verktyget på bilen är för att justera kammarna)
http://www.zatzy.com/attachments/projekt/60459-projekt-volvo-850-x-2-mal-1000hk-550hk-5.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hogge_
29 oktober 2008 · 186 Inlägg

torpis skrev:

Hogge_ skrev:
är det inte ett sådant verktyg man använder?
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=a1282008100010ed48

Nej, skjutmått mäter inte hundradelar.




Såhär gör man fast du får fräsa bort vid alla ventilpar. (Verktyget på bilen är för att justera kammarna)
http://www.zatzy.com/attachments/projek … 50hk-5.jpg

aha okej skaffa sig en till överfalls kåpa sen fräsa bort allt vid varje ventil par.sen är det bara o mäta o testa sig fram?
kan man använda vanligt bladmått sen då?? ell är det något volvo special där med?

volvo_grabb
24 april 2010 · 1 028 Inlägg

TurbOla skrev:

AndreasPlars skrev:
Ojj jäklar alltså. Trodde alla standardbilar från slutet -80 talet hade justerfria hydrauliska.
P2 bilar, vilka är det?
Om man ska vässa på och varva mer än orginal så är ju stumma tryckare en fördel men är dessa att rekomendera då?

M.V.H.

P2-bilar är V70N, S60, det gänget som delar samma plattform.

Det går att plocka ur mycket effekt med hydrauliska tryckare med, många 850-åkare som åker med både 400, 500 och 600 hk och hydrauliska tryckare.
Dock vet jag inte om någon fått byta dom eller dyl. men det fungerar bra åtminstone anser jag. smile

Jag har väl själv justernade i min 850 t5a? måste vara dom som skramlar film kommer här
http://www.garaget.org/video/27axrnmmqqt3

Har inget å skriva ännu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang