Handbroms som bara låser åt ett håll

Snoffex Med lem
30 maj 2010 · 13 Inlägg

Hejsan!

Jag var o köpte mig en Volvo v70 för någon vecka sedan, och har upptäckt att handbromsen inte fungerar riktigt som den ska. Jag hittade felet när jag skulle tvätta bilen igår, jag backade ner bilen i garage-nerfarten, la i handbromsen och sedan släppte upp bromspedalen, och till min stora fasa rullade bilen bakåt. Testade även att backa med handbromsen i, och de gjorde ingen antydan till bromsverkan, därimot fungerar den bra när man försöker köra framåt med den i. Vad tror ni att felet kan vara? Bilen är en Volvo v70, årsmodell 99. Har gått 28 000 mil. Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel, alltså har ingen felsökning gjorts. Tacksam för svar smile Mvh // Snoffex

zupermac
15 augusti 2010 · 53 Inlägg

Jag har exakt samma problem med min V70 -99. Är det någon som vet vad detta beror på?

Jag kör Volvo!
FLindgren
15 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

standard fel. backarna måste bytas.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
zupermac
15 augusti 2010 · 53 Inlägg

FLindgren skrev:
standard fel. backarna måste bytas.

Allt är nytt sedan igår, Volvo original. jag har bara kört in dem (10 mil).

Jag kör Volvo!
KHRacing
15 augusti 2010 ·

produktfel troligen. Skall låsa lika bra år båda hållen.

zupermac
15 augusti 2010 · 53 Inlägg

KHRacing skrev:
produktfel troligen. Skall låsa lika bra år båda hållen.

Vadå produktfel?

Jag kör Volvo!
Jippen
15 augusti 2010 · 363 Inlägg

du kan justera handbroms wiren antingen vid handbromsen eller vid bromsarna med en platt mejsel i ett hål på bromsskivan som nedanför

http://i34.tinypic.com/24vqivd.jpg

Senast redigerat av Jippen (15 augusti 2010)

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
Jippen
15 augusti 2010 · 363 Inlägg

sry för dubbelpost men kika här och se om du kan få svar smile http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2233121

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
KHRacing
15 augusti 2010 ·

zupermac skrev:

KHRacing skrev:
produktfel troligen. Skall låsa lika bra år båda hållen.

Vadå produktfel?

Tänk igenom scenariot igen då:

handbromsen låser bara åt en hållet... den SKALL låsa både bakåt & framåt.

Vad kan det annat vara än fel på produkten så som antingen bromstrumman eller bromsbackarna, 6 det jag menar är att om de är nya.

är de gamla kanske det lossnat en bit av backarna som hindrar dem att glida ut & låsa när bilen rullar åt ena håller men ej åt andra

Dock känns detta okså föga troligt.

mvh k

zupermac
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

KHRacing skrev:

zupermac skrev:

KHRacing skrev:
produktfel troligen. Skall låsa lika bra år båda hållen.

Vadå produktfel?

Tänk igenom scenariot igen då:

handbromsen låser bara åt en hållet... den SKALL låsa både bakåt & framåt.

Vad kan det annat vara än fel på produkten så som antingen bromstrumman eller bromsbackarna, 6 det jag menar är att om de är nya.

är de gamla kanske det lossnat en bit av backarna som hindrar dem att glida ut & låsa när bilen rullar åt ena håller men ej åt andra

Dock känns detta okså föga troligt.

mvh k

Ja, det kan vara produktfel men jag får det inte att gå ihop. Hade det varit produktfel så borde INTE handbromsen ta vid frammåtrullning. Det är ju vajer och handbromsen borde låsa åt båda hållen eller inte alls.

När jag har höjt upp bilen på ena sidan så känns det inte som att handbromsen tar direkt (låser skivorna). Hjulen rullar först fritt men när hjulet har snurrat någon dm så låter det som att klackarna "poppar ut". Så verkar det inte vara när hjulen är på marken, då tar handbromsen direkt. Kan det vara någon del jag har missat att smörja (jag är väldigt noga med det)?

Hur fungerar hanbromsen, om jag drar i handtaget, går klackarna ut oavsett om hjulet snurrar?
Varför skulle det då vara någon skillnad då hjulet snurrar bakåt.

Skitkonstigt, jag förstår inte.

Jag kör Volvo!
mange_240
16 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

zupermac skrev:

KHRacing skrev:

zupermac skrev:

Vadå produktfel?

Tänk igenom scenariot igen då:

handbromsen låser bara åt en hållet... den SKALL låsa både bakåt & framåt.

Vad kan det annat vara än fel på produkten så som antingen bromstrumman eller bromsbackarna, 6 det jag menar är att om de är nya.

är de gamla kanske det lossnat en bit av backarna som hindrar dem att glida ut & låsa när bilen rullar åt ena håller men ej åt andra

Dock känns detta okså föga troligt.

mvh k

Ja, det kan vara produktfel men jag får det inte att gå ihop. Hade det varit produktfel så borde INTE handbromsen ta vid frammåtrullning. Det är ju vajer och handbromsen borde låsa åt båda hållen eller inte alls.

När jag har höjt upp bilen på ena sidan så känns det inte som att handbromsen tar direkt (låser skivorna). Hjulen rullar först fritt men när hjulet har snurrat någon dm så låter det som att klackarna "poppar ut". Så verkar det inte vara när hjulen är på marken, då tar handbromsen direkt. Kan det vara någon del jag har missat att smörja (jag är väldigt noga med det)?

Hur fungerar hanbromsen, om jag drar i handtaget, går klackarna ut oavsett om hjulet snurrar?
Varför skulle det då vara någon skillnad då hjulet snurrar bakåt.

Skitkonstigt, jag förstår inte.

trumbromsar har så kallad självverkan, när de börjar ta dras backarna ut hårdare alltså tar de bättre framåt än bakåt. justera på så får du nog till det är svårt att få dem att ta riktigt på dessa bilar, men när de väl tar så tar de väldigt bra.

zupermac
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

mange_240 skrev:
trumbromsar har så kallad självverkan, när de börjar ta dras backarna ut hårdare alltså tar de bättre framåt än bakåt. justera på så får du nog till det är svårt att få dem att ta riktigt på dessa bilar, men när de väl tar så tar de väldigt bra.

Så du menar att jag behöver justera tajtare för att dem ska ta bättre vid bakåtrullning?
Nu satter jag spännaren längst in för att backarna är nya.
Ska jag precis kunna rotera skivan (nätt å jämt) eller ska den gå helt fritt när jag är klar?

Jag kör Volvo!
Jippen
16 augusti 2010 · 363 Inlägg

zupermac skrev:

mange_240 skrev:
trumbromsar har så kallad självverkan, när de börjar ta dras backarna ut hårdare alltså tar de bättre framåt än bakåt. justera på så får du nog till det är svårt att få dem att ta riktigt på dessa bilar, men när de väl tar så tar de väldigt bra.

Så du menar att jag behöver justera tajtare för att dem ska ta bättre vid bakåtrullning?
Nu satter jag spännaren längst in för att backarna är nya.
Ska jag precis kunna rotera skivan (nätt å jämt) eller ska den gå helt fritt när jag är klar?

Ja du ska rotera skivan nätt och jämt för vi vill inte att den ligger på hela tiden wink

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
zupermac
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Jippen skrev:

zupermac skrev:

mange_240 skrev:
trumbromsar har så kallad självverkan, när de börjar ta dras backarna ut hårdare alltså tar de bättre framåt än bakåt. justera på så får du nog till det är svårt att få dem att ta riktigt på dessa bilar, men när de väl tar så tar de väldigt bra.

Så du menar att jag behöver justera tajtare för att dem ska ta bättre vid bakåtrullning?
Nu satter jag spännaren längst in för att backarna är nya.
Ska jag precis kunna rotera skivan (nätt å jämt) eller ska den gå helt fritt när jag är klar?

Ja du ska rotera skivan nätt och jämt för vi vill inte att den ligger på hela tiden wink

Ja, fast det finns olika "nätt å jämt".
- Ska hjulet vara trögt att rotera hjulet?
- Ska hjulet kunna snurra fritt i flera varv?
- Ska jag kunna höra att handbromsen ligger på lite grann?
Hur hårt är nätt å jämt?

Jag kör Volvo!
Tom Darth Vader
16 augusti 2010 · 1 644 Inlägg

Jag brukar späna såpass hårt att man precis känner en antydan till att de ligger på. Det skall inte vara trögt, men man skall precis känna att bromsen ligger på.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
zupermac
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Tom skrev:
Jag brukar späna såpass hårt att man precis känner en antydan till att de ligger på. Det skall inte vara trögt, men man skall precis känna att bromsen ligger på.

Check.

Jag funderar på att lacka skivorna, vilken typ av färg gäller?
FInns den på Biltema?

Jag kör Volvo!
Tom Darth Vader
16 augusti 2010 · 1 644 Inlägg

Skivorna? Anliggninsytan skall du låta bli, du skall isf endast lacka centrumet på skivan. Hammarlack fungerar bl.a.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
zupermac
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Tom skrev:
Skivorna? Anliggninsytan skall du låta bli, du skall isf endast lacka centrumet på skivan. Hammarlack fungerar bl.a.

Nej, självklart kommer jag inte att måla på kontaktytan. Jag vill bara ha lite färg på dem innan dem blir rostiva och fula. Hur pass värmetålig färg behöver jag?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o … ndig-farg/

Senast redigerat av zupermac (16 augusti 2010)

Jag kör Volvo!
zupermac
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Nu så är det klart. Jag släpte på skruven i hytten och sedan spände jag på dem i trumman. Jag spände så pass att det inte gick att vrida skivorna för hand och sedan släpte jag två steg. Då blev det precis lagom för att justera vid handbromsen.

Handbromsen helt nere:
Nu kan jag snurra hjulen för hand

Ett steg:
Jag kan inte snurra för hand men tar jag i kan jag röra hjulet lite (för hand)

Två steg:
Helt stilla för hand men kör jag med bilen så är bromsen märkbart påverkad.

Tre steg:
Sjunker ned lite då jag kör iväg...

Fyra ste:
Får ta i lite till för att komma någon vart...

Fem steg:
Svårt att köra iväg....

Sex seg:
Stopp


Tack för all hjälp, bättre än så här blir det inte.

Jag kör Volvo!
Jippen
17 augusti 2010 · 363 Inlägg

Varsågod det är därför vi, eller iaf jag sitter här och försöker hjälpa folk med doms problem smile

Mvh

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang