hallo på er alla här på garaget.... jag hoppas någon kanske kan något om detta ....
jag har en volvo v70 -00 som har fått plötsligt missljud ifrån v-lådan ... lämnade in bilen på verkstad och dom vet inte om det är lådan som är på g att rasa eller om det är kopplingen ....missljudet låter precis som dåliga bromsar ...nu är det inget fel på bromsarna ..... någon som vet något om detta skumma ljudet ....grymt tacksam för svar och förslag......ha det ...
ljudet uppstår då jag backat ut ifrån garaget ...lägger i ettan och gasar på ...samma på 2,3,4 ...låter inte då bilen är i rull så att säga ....och växellådan känns precis som tdigare ...lätt och bra ...inga problem med att växla...
Det låter som ett urtrampningslager. Om du har växel i och rullar/motorbromsar låter det likadant? försvinner ljudet så fort du trycker ner kopplingen?
ljudet uppstår enbart då jag ska åka framåt.... låter inget alls då jag backar....och inget alls i tex 100 kmh ... låga hastigheter då motorn liksom börjar dra ..jobbar.... känns ju lite tråkigt att inhandla en låda och byta och sedan visar det sig att det inte är fel på lådan.....bilen går fint och lådan är lika skön som tidigare att växla.... inget som krånglar mer än detta otroliga oljud.....
Du får nog ta o lyfta upp bilen på tex en mack, ha med en polare som är lite kunnig vad gäller bilar.
Lägg i femman gasa upp bilen, lyssna efter ljudet under bilen, kommer det runt lagrena eller låter det i lådan osv, man måste lokalisera ljudet innan man byter något,annars kan det blir dyrt
nu ska jag avslöja vad det va som orsakade mitt oljud och som en verkstad i stan trodde va växellådan....tro det eller ej ...men det är övre motorfästet som glider i sidled...släpp i pressningen ...detta är nyligen bytt ...köpte detta på skruvat.se.....så jag ska ringa dom imorgon och reklamera ....ville dela med mig av detta skumma ljud som övre motorfästet kan orsaka......tack alla vänliga på garaget som ville försöka hjälpa mig med detta problemet....
jepp grymt mycke billigare än att byta låda plus arbete..... bussningen kostar 325 på skruvat.se..... jag ska även åka tillbaka till verkstaden som rekomenderade byte av lådan så dom också får ta del av vad olika missljud kan komma ifrån ....