3876
Sök

Bromsslang tråden, stålomspunnen samt original slang

1 738 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Hejsan

Skapar en tråd för allmänheten samt mig själv, vill veta lite info angående stålomspunnen slang VS original slang
Själv håller jag på med ett "drifting/gatebils projekt" som inte kommer pressas hela tiden utan bara nån gång! Och nu har jag kommit så långt att broms slang ska köpas och är det då i mitt fall nödvändigt med stålomspunnen slang bak samt fram?

Frågor:

1. Vad är det för bra egenskaper den stålomspunna slangen har som originalet saknar? mer än att den är stålomspunnen tongue

2. Vid vilket tryck spricker en original slang? NY och GAMMAL?

3. Är man behov av stålomspunnen slang när det inte ska pressas 110% jämt?

4. Hur länge klarar en original slang med inom motorsport igentligen? T.ex drifting, banracing, stripp m.m när behöver broms systemet uppdateras?

5. Är det nödvändigt att ha värre slang bak när trycket är som hårdast fram?

6. Vad blir effekten av en original slang som det blir övertyck i?

Jag lite frågor att svara på, har ni själva några frågor ställ dom gärna här! Hoppas mina frågor kan hjälpa någon? För den kunniga inom detta får gärna släppa lös sina meningar smile

MVH
Senast redigerat av 940RDALLE (17 oktober 2010)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 oktober 2010
En av alla bra egenskaper som stålomspunnen slang har är ju att den inte flexar lika mycket som vanlig slang och det innebär ju mer tryck i bromssystemet och bromsen känns mindre "svampig". Bromsen kan upplevas som något mer aggressiv med stålomspunnen slang.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 738 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
En av alla bra egenskaper som stålomspunnen slang har är ju att den inte flexar lika mycket som vanlig slang och det innebär ju mer tryck i bromssystemet och bromsen känns mindre "svampig". Bromsen kan upplevas som något mer aggressiv med stålomspunnen slang.

ofan de visste jag inte! Du menar alltså att med monterad stålomspunnen slang så får man " nybils känsla bromsen"? alltså bromsen tar direkt som de gör på nyare bilar, fast man har en gammal 940 häck?

MVH

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 oktober 2010
Originalslangarna tål de tryck du klarar att skapa genom pedalen. Vill säga om dom är friska. Ska du köpa nya så är mitt råd stålomspunna. De första man trimmar sin bil med är bromsarna.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 738 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Bra info Mantarobin!

Någon som vet en bra svensk? hemsida som säljer stålomspunnen slang till ett vettigt pris? Färdigpressade menar jag då med dom kopplingar man behöver

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 oktober 2010
KG Trimning har vad du behöver. Med lite tur så har dom kvar sin rabatt på slangar fortfarande smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 738 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
MantaRobin skrev:
KG Trimning har vad du behöver. Med lite tur så har dom kvar sin rabatt på slangar fortfarande smile

härligt tack så mycket wink

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 oktober 2010
Eller så vänder du dig till närmsta Slangsnabben så pressar de dina slangar. Man kan få de både "naturell" eller plastmantlade i ett antal färger. www.slangsnabben.nu

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Med.lem
3 759 Inlägg
17 oktober 2010
dawwe skrev:
Eller så vänder du dig till närmsta Slangsnabben så pressar de dina slangar. Man kan få de både "naturell" eller plastmantlade i ett antal färger. www.slangsnabben.nu

Eller vilken annan hydralfirma som helst..
Betalade 250 för 2 fram till min 540.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Smålänning
7 887 Inlägg
17 oktober 2010
Frågor:

1. Vad är det för bra egenskaper den stålomspunna slangen har som originalet saknar? mer än att den är stålomspunnen tongue

Den flexar mindre vid högt tryck, kan ge stummare pedal och exatare dosering. Tål också nötning något bättre.
Sen beroende på vart du handlar, så KAN det vara billigare.

2. Vid vilket tryck spricker en original slang? NY och GAMMAL?

En ny slang klarar du GARANTERAT inte att spräcka, hur hårt du än står på bromsen.
En gammal beror på skicket. En sprucken slang som vart utsatt för mycket salt och skit kan spricka, men då har förmodligen bilprovningen dömt ut den innan. Man ska alltid byta spruckna bromsslangar.

3. Är man behov av stålomspunnen slang när det inte ska pressas 110% jämt?

Kort svar: Nej. Annat svar: Beror på hur bromssystemet är uppbyggt, ät det t.ex långa slangar bör de vara stålomspunna, t.ex motorcyklar som ibland har slangar upp till en halvmeter i längd.

4. Hur länge klarar en original slang med inom motorsport igentligen? T.ex drifting, banracing, stripp m.m när behöver broms systemet uppdateras?

Beror på hur bra koll du har och vart du kör. Men på bana under bra förhållanden, och aldrig saltväg skulle jag tro att om du byter vart 10:e år har du stora marginaler. Sen beror det ju på, har du längre fjädringsväg så det blir spänn i slangarna håller dom inte så länge, samma sak om dom nöter mot något.

5. Är det nödvändigt att ha värre slang bak när trycket är som hårdast fram?
Nej, men ska du byta så byt alla.

6. Vad blir effekten av en original slang som det blir övertyck i?

Du lyckas aldrig få övertryck i en bromsslang genom att bromsa. Men skulle du lyckas på något mirakulöst sätt med tre-fyra seriekopplade tryckpumpar så kan den släppa från nippeln eller spricka i längsriktningen.

Detta under förutsättning att det inte finns något tillverkningsfel och är slangar av okej kvalité.

Mitt tips: Är det ingen eller bara jätteliten skillnad i pris, köp stålomspunnet! 

Är dom flera hundra dyrare per slang än original, köpa nya original!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök