Volvo 740 slirar

sandro_740
10 november 2010 · 66 Inlägg

hej jag bytte koppling på 740in i veckan pga att den gamla slirade väldigt mycket vid hårdare gas + att den tog väldigt högt upp..men nu är det så att även den nya slirar vääääääääldigt mycket (sprillans nytt kopplingskitt +urtrampningslager) den kopplar ur när pedalen nästan e nere i golvet då skulle man kunna tro att man ska spänna vajern men den e nästan max spänd och om jag spänner mer så slirar den typ vid minsta gas och jag har testat släppa på vajern då slirar den mindre men blir svår växlad.. är det nu någon som vet va det är för fel? koplingen är avfettad.. kan det va för kort urtrampningslager?

Alex-s Bakhjulskrafs
10 november 2010 · 1 479 Inlägg

urtrampningslagret är samma till alla 740. men har du fått tillbaka lådan helt på motorn?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
turboforssen Telge Drifting Team
10 november 2010 · 5 398 Inlägg

sandro_740 skrev:
hej jag bytte koppling på 740in i veckan pga att den gamla slirade väldigt mycket vid hårdare gas + att den tog väldigt högt upp..men nu är det så att även den nya slirar vääääääääldigt mycket (sprillans nytt kopplingskitt +urtrampningslager) den kopplar ur när pedalen nästan e nere i golvet då skulle man kunna tro att man ska spänna vajern men den e nästan max spänd och om jag spänner mer så slirar den typ vid minsta gas och jag har testat släppa på vajern då slirar den mindre men blir svår växlad.. är det nu någon som vet va det är för fel? koplingen är avfettad.. kan det va för kort urtrampningslager?

om inte jag tänker fel så ska ju kopplingen ta högt upp om den är frisk...
du ska ju inte spänna vajern utan släppa på den , när du ska justera in vajern så släppa\spänna på vajern tillräckligt mycket så att du får ett 3mm glapp på kopplingsarmen på lådan. det vill säga att du ska kunna trycka den bakåt 3mm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Ekblom_ Black Smoke Racer
10 november 2010 · 73 Inlägg

turboforssen skrev:

sandro_740 skrev:
hej jag bytte koppling på 740in i veckan pga att den gamla slirade väldigt mycket vid hårdare gas + att den tog väldigt högt upp..men nu är det så att även den nya slirar vääääääääldigt mycket (sprillans nytt kopplingskitt +urtrampningslager) den kopplar ur när pedalen nästan e nere i golvet då skulle man kunna tro att man ska spänna vajern men den e nästan max spänd och om jag spänner mer så slirar den typ vid minsta gas och jag har testat släppa på vajern då slirar den mindre men blir svår växlad.. är det nu någon som vet va det är för fel? koplingen är avfettad.. kan det va för kort urtrampningslager?

om inte jag tänker fel så ska ju kopplingen ta högt upp om den är frisk...
du ska ju inte spänna vajern utan släppa på den , när du ska justera in vajern så släppa\spänna på vajern tillräckligt mycket så att du får ett 3mm glapp på kopplingsarmen på lådan. det vill säga att du ska kunna trycka den bakåt 3mm

kopplingen tar ju högt upp när den är dålig och långt ner när den är bra..

turboforssen Telge Drifting Team
10 november 2010 · 5 398 Inlägg

Ekblom_ skrev:

turboforssen skrev:

sandro_740 skrev:
hej jag bytte koppling på 740in i veckan pga att den gamla slirade väldigt mycket vid hårdare gas + att den tog väldigt högt upp..men nu är det så att även den nya slirar vääääääääldigt mycket (sprillans nytt kopplingskitt +urtrampningslager) den kopplar ur när pedalen nästan e nere i golvet då skulle man kunna tro att man ska spänna vajern men den e nästan max spänd och om jag spänner mer så slirar den typ vid minsta gas och jag har testat släppa på vajern då slirar den mindre men blir svår växlad.. är det nu någon som vet va det är för fel? koplingen är avfettad.. kan det va för kort urtrampningslager?

om inte jag tänker fel så ska ju kopplingen ta högt upp om den är frisk...
du ska ju inte spänna vajern utan släppa på den , när du ska justera in vajern så släppa\spänna på vajern tillräckligt mycket så att du får ett 3mm glapp på kopplingsarmen på lådan. det vill säga att du ska kunna trycka den bakåt 3mm

kopplingen tar ju högt upp när den är dålig och långt ner när den är bra..

sorry tänkte helt fel, du har rätt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang