3431
Sök

Växellåda VW Golf IV GTI Turbo -03

4 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Hej!
Min sambo har en golf gti turbo som krånglar, den är svår att få i 2:ans växel på.
Det är oftast när bilen är kall som detta problemet uppstår.
Har haft den inne på verkstad där dom bytade olja till Redline Shookproof (?) olja.
Har inte märkt någon större skillnad på den sedan oljebytet gjordes.
Ibland kan det hjälpa att man har ett högre varv på motorn när man ska växla från 1:an till 2:an men inte alltid.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Tacksam för alla svar!

747 Inlägg
30 november 2010
Vilka temperaturer pratar vi om, dom flesta bilar kan få problem med att växla vid kraftig kyla innan vxllådan hunnit blivit någolunda varm. Vet att flertalet VAG bilar har haft detta problem som du verkar beskriva. Hur är det att växla från 1-2 när väl bilen är varm eller under sommarhalvåret ?

/ Toni Larsson

4 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Hej Toni.
Även under sommarhalvåret är bilen svår att växla från 1-2 men ibland blir det lättare att växla när bilen är varm men inte alltid, ibland är det lika svårt och ibland går det hyffsat lätt att växla :S
knepigt fel...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 november 2010
Hur långt har bilen gått?

Just 2:an och 3:an är extra slitbenägna när man kör lite aggressivt. Så kan vara så enkelt som att synkringarna börjar bli dåliga i lådan, dock svårare att fixa.

Det är inte koppllingen det är fel på i alla fall, för då skulle det vara samma problem på alla växlar.

Kan vara värt och kolla om vajrarna ( om det är vajerväxel på golf? ) behöver ställas in. Kan vara så att vajern töjts med tiden etc och går emot något, backspärr eller liknande som gör växeln svår att få i

747 Inlägg
30 november 2010
Det enda jag kan komma på nu generellt det är ju att synkringen till 2an är så pass sliten att det gör det svårt att växla till 2an. Eftersom det inte hjälpte att byta olja dvs som brukar hjälpa annars svårväxlade lådor när dom är kalla.

Ett annat fel som kan vara är vxllänkaget är slitet/kärvar (kommer inte ihåg om det är wire eller stag på denna) har iförsig för mig att det är leder. Det man kan då göra är att rulla upp bilen på en lyft t.ex. Okq8's GDS hall, köpa sig en flaska smörjfett och en personer sätter sig o bilen o växlar medan den andra sprayar på där stagen är ledade och avslutar med att rycka upp växelspaksdammasken och smörjer där under även. Om det är slitet så är det ju till att byta detta, märks genom att dom brukar glappa rätt mycket om man känner efter.

Tror inte det kommer hjälpa problemet riktigt men kan vara värt att testa då detta görs på 5min i arbetstid. Men tror tyvärr att det är det första med synkringen som är boven i dramat, men är lite svårt att svara på detta utan sett bilen.

Hoppas det gav lite tips som underlättar felsökningen!

Edit: Bensinskallen var visst lite snabbare på svara wink
Senast redigerat av tonimakaroni (30 november 2010)

/ Toni Larsson

4 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Hur långt har bilen gått?

Just 2:an och 3:an är extra slitbenägna när man kör lite aggressivt. Så kan vara så enkelt som att synkringarna börjar bli dåliga i lådan, dock svårare att fixa.

Det är inte koppllingen det är fel på i alla fall, för då skulle det vara samma problem på alla växlar.

Kan vara värt och kolla om vajrarna ( om det är vajerväxel på golf? ) behöver ställas in. Kan vara så att vajern töjts med tiden etc och går emot något, backspärr eller liknande som gör växeln svår att få i

Bilen har gått ca 15000mil

4 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Det enda jag kan komma på nu generellt det är ju att synkringen till 2an är så pass sliten att det gör det svårt att växla till 2an. Eftersom det inte hjälpte att byta olja dvs som brukar hjälpa annars svårväxlade lådor när dom är kalla.

Ett annat fel som kan vara är vxllänkaget är slitet/kärvar (kommer inte ihåg om det är wire eller stag på denna) har iförsig för mig att det är leder. Det man kan då göra är att rulla upp bilen på en lyft t.ex. Okq8's GDS hall, köpa sig en flaska smörjfett och en personer sätter sig o bilen o växlar medan den andra sprayar på där stagen är ledade och avslutar med att rycka upp växelspaksdammasken och smörjer där under även. Om det är slitet så är det ju till att byta detta, märks genom att dom brukar glappa rätt mycket om man känner efter.

Tror inte det kommer hjälpa problemet riktigt men kan vara värt att testa då detta görs på 5min i arbetstid. Men tror tyvärr att det är det första med synkringen som är boven i dramat, men är lite svårt att svara på detta utan sett bilen.

Hoppas det gav lite tips som underlättar felsökningen!

Edit: Bensinskallen var visst lite snabbare på svara wink

Tack för ditt svar! Fortsätter leta fel...

Sök