3870
Sök

Krockat BMW 320 I = intryck bärarms fäste vänsterbak, vill nu dra ut den.

265 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Hejsan!

Jag sladda in i en fet sten härom veckan, resulterade att bakhjulet blev vinklat snett inåt o bärarms fästet träffades rakt på stenen o trycktes in några cm.

Finns de någon i göteborg som har möjlighet att dra ut ett sånt här fäste?

De inget mega noga att de blir rakt, utan så att hjulet blir rakt med ögonmått o att de inte ser allt för jä*ligt ut.

typ riktbänk eller något skulle kunna funka?

Mvh hansen

474 Inlägg
17 december 2010
Hmm.. När det handlar om hjulupphängning är det viktigare än ögonmått! eller vill du att bilen ska gå på tvären och slita däck som ett as?
hur mycket handlar det om? Har du testat att släppa på bultarna för toe-justeringen och vinkla ut hjulet? Handlar det inte om så mycket kan det ju vara att bärarmen "glidit" in lite..
Att tänka på är att du måste göra hjulinställning efter att fästet blivit riktat om det går så..

265 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Alka0512:
Tjenare!

Hmm, eftersom stenen slog in precis där vid bärarms fästet så är den ju intryckt ( tror jag )
I o med att jag tycker bärarmens böj ( sett uppifrån ) får väldigt nära tanken.

De ju en slit o släng bil nu, o skulle välj säga att hjulet vinkar inåt c:a 30 grader, de rätt mkt tkr.

Om de sliter däck gör ju inget, bara den inte går snett som ett ass som den gör just nu:P

om de är 1-2 grader snett gör inget

Har ju provat dra ut den med trucken, men eftersom de snöa just då så funkade de inte så bra iom att bilen bara gled med, trodde först bärarmen va sne, men de verkar som att fästet är intryckt, eller kan de vara möjligt att fästet är intryckt?

Mvh hansen

474 Inlägg
17 december 2010
MikkoHansen skrev:
Alka0512:
Tjenare!

Hmm, eftersom stenen slog in precis där vid bärarms fästet så är den ju intryckt ( tror jag )
I o med att jag tycker bärarmens böj ( sett uppifrån ) får väldigt nära tanken.

De ju en slit o släng bil nu, o skulle välj säga att hjulet vinkar inåt c:a 30 grader, de rätt mkt tkr.

Om de sliter däck gör ju inget, bara den inte går snett som ett ass som den gör just nu:P

om de är 1-2 grader snett gör inget

Har ju provat dra ut den med trucken, men eftersom de snöa just då så funkade de inte så bra iom att bilen bara gled med, trodde först bärarmen va sne, men de verkar som att fästet är intryckt, eller kan de vara möjligt att fästet är intryckt?

Mvh hansen

Hej!
Ja, klart det är ju ditt val.. Dock handlar det ju även om säkert med!
Stenen tog inte i fälgen med då? Isåfall kan du både ha krökt bärarmen och tryckt in fästet, hände för oss på Stcc bilen..
Ja, 30 grader låter väldigt mycket!
Kan nog bli svårt att få den att inte gå snett.. Men ja, är väl bara koppla på nån annan bil eller nått med lång lina då, och försöka göra det i ryck eftersom bilen annars följer med.. Det kan ju hjälpa, sen om det är att rekommendera kan ju diskuteras!

Du har inte möjlighet att fixa nå bilder eller så så man ser hur de ser ut?

//Alex
Senast redigerat av Alka0512 (17 december 2010)

265 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Tjena igen!

De min uppfattning 30 grader, kanske inte så grovt direkt.

Har ingen lust att lägga ner jätte pengar på de, stenen tog i stenen lite grann, va bula o så i fälgen.

Tyvärr inga bilder just för tillfället.

Tänk att man sladdar in i en sten, 50-55 hög o lika bred ungefär i 50 km/h.

Den mest smällen tog på bakdörren o till nederkanten, o kjolen blev ju c:a 30cm intryckt kanske.

mvh Hansen

474 Inlägg
18 december 2010
MikkoHansen skrev:
Tjena igen!

De min uppfattning 30 grader, kanske inte så grovt direkt.

Har ingen lust att lägga ner jätte pengar på de, stenen tog i stenen lite grann, va bula o så i fälgen.

Tyvärr inga bilder just för tillfället.

Tänk att man sladdar in i en sten, 50-55 hög o lika bred ungefär i 50 km/h.

Den mest smällen tog på bakdörren o till nederkanten, o kjolen blev ju c:a 30cm intryckt kanske.

mvh Hansen

Ja är det så stora skador så är nog bärarmen krökt och fästet intryckt, skulle jag tro..
Men är väl bara att försöka dra ut det och se hur det går då, inget jag skulle rekommendera utan att kolla hjulinställning sen, men gör som du vill! kan ju gå att lyckas dra ut om du har tur, dock känns det som att rätt mycket "innanför" fästet med lär ha gett vika då?

//Alex

265 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Tjena!

Vad jag kunde se så va de inget annat som va krökt, de sitter massa gummi busningar runtom o dessa verkar på ett positivt sätt varit såpass flexibela o låtit grejerna få ett litet spel o följt med bärarmen när den blviit intryckt, om du förstår vad jag menar.

Men vad tror de kostar att skicka in bilen på en riktbänk o låta gubbarna bara dra ut skiten?

Mvh hansen

474 Inlägg
18 december 2010
MikkoHansen skrev:
Tjena!

Vad jag kunde se så va de inget annat som va krökt, de sitter massa gummi busningar runtom o dessa verkar på ett positivt sätt varit såpass flexibela o låtit grejerna få ett litet spel o följt med bärarmen när den blviit intryckt, om du förstår vad jag menar.

Men vad tror de kostar att skicka in bilen på en riktbänk o låta gubbarna bara dra ut skiten?

Mvh hansen

Ingen aning om pris faktiskt..

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 december 2010
Alltså, står hjulet 1-2 grader snett efter justeringen är det absolut inget resultat att vara nöjd med!
Bilen kommer att dra lite hursomhelst på vägen, och du kan slita sönder kanten på däcket ned till corden på några mil. Farsan fick fel hjulinställning på sin bil efter att ha bytt ett fjäderben själv, och bara på 15 mils resa till jobb och verkstad tittade corden fram på däcket, bara att slänga. Det kändes att bilen drog snett, men syntes inte med blotta ögat om man tittade. Det blev turligt nog bra efter hjulinställning, men så lätt är det ju inte i ditt fall.

265 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
hehe, aa de skit samma för min del, för de bara som vinter bil jag ska ha de så:)

Sen skrotar jag eller säljer den i delar:)

Performance meck
342 Inlägg
19 december 2010
kapa bärarmen och förläng eller korta tills det blir bra sen är det bra svetsa redigt gött så håller det kanon sen!

Mvh viktor

761 Inlägg
19 december 2010
30 grader... bara i jämförelse så har vanligtvis en bil 25 grader styrvinkel vid fullt rattutslag, så då kan jag förstå om den inte går helt rakt.

Vill man göra himpa vimpa lösningar så får man göra det själv, jag tror inte en verkstad rör bilen om dom inte får göra det riktigt, inte så bra reklam om deras kunder kör ihjäl sig efter att fått bilarna "lagade"

265 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
Oj, haha njaa då är de inte 25 grader heller:P haha:P

10-15 grader isåfall:P

761 Inlägg
265 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
haha, jaah, de ser "rätt galet ut" haha;)

Tänk dig att sträcket --> | är rakt ( de är de ) o att exakt så här snett är hjulet ( / ) jämförelse med de raka:P

KHRacing
20 december 2010
Såhär ? http://www.geting.se/image.php/276631-p1040285.jpg

hehe

265 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Hahah!
KHRacing: inte tyskstuk:) Tänk dig att du rattar 15 grader med framhjulet, o så lika skevt är mitt bakhjul:P

Som man kan svänga med vänsterbak hjul:P haha

Sök