4054
Sök

Ersättare till mitt dubbelmassesvänghjul, eller svetsa?

040 RedLine
1 219 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Hej alla experter där ute!

Jag har en b230fk som är utrustad med dubbelmassesvänghjul och 712 tryckplatta.

Men nu skall jag upp emot 400hk och därmed är jag rädd att svänghjulet skall gå isönder. Vad är bästa lösningen på detta, vill heldst inte behöva köpa ny tyrckplatta då ekonomin inte är på topp.

Om jag fattat det rätt så finns det 3 svänghjul, dubbelmasse, ett djupt och ett platt. Stämmer detta?

Om jag bestämmer mig för att bya svänghjul, vilken av dessa två andra ska jag välja samt vilka bilar sitter de på?

Går det nya svänghjulet att modifieras så min 712 tryckplatta passar, eller vilken annan tryckplatta borde jag köpa då?

Måste jag shimsa in något eller passar det bolt on?

Eller tycker ni jag ska svetsa det som sagt, isåfall hur?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

415 Inlägg
11 januari 2011
Du ska ha det djupa därför att det platta saknar hål för triggern och det är lättare att hitta ett sådant än att svetsa det du har. Jag är osäker på om det går att få din tryckplatta att passa på ett djupt svänghjul. Det djupa med triggerkrans sitter på b230f//fb/fk/ft och säkert någon till. Det är 60 hål runt om och ett ställe där det skulle få plats två hål till, kallas 60-2 trigger.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

040 RedLine
1 219 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Super40 skrev:
Du ska ha det djupa därför att det platta saknar hål för triggern och det är lättare att hitta ett sådant än att svetsa det du har. Jag är osäker på om det går att få din tryckplatta att passa på ett djupt svänghjul. Det djupa med triggerkrans sitter på b230f//fb/fk/ft och säkert någon till. Det är 60 hål runt om och ett ställe där det skulle få plats två hål till, kallas 60-2 trigger.

Aha okej, om jag skaffar mit ett djupt svänghjul från skroten och balanserar det. Vilken tryckplatta skall jag då köra med, ska hålla för typ 600Nm

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

415 Inlägg
11 januari 2011
Kolla kgtrimning de har ett bra utbud av kopplingar, dessutom bör ju hela svänghjulet och kopplingen balanseras samtidigt för att det ska ge riktig effekt.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

040 RedLine
1 219 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Super40 skrev:
Kolla kgtrimning de har ett bra utbud av kopplingar, dessutom bör ju hela svänghjulet och kopplingen balanseras samtidigt för att det ska ge riktig effekt.

Ja har snackat lite med dom, men om jag skaffat svänghjulet och en ny tryckplatta, passar de då bolt on till min m90 eller måste de shimsas in?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

415 Inlägg
12 januari 2011
Du behöver en lamell som passar till m90 och den du har kanske passar. Bäst är nog att ringa och fråga men det ska funka att ha ett djupt svänghjul med tillhörande tryckplatta och m90-lamell. Det enda som kanske behöver ändras är längden på urtrampningslagret men det har kg koll på.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

854 Inlägg
12 januari 2011
Jag skulle kollat med Timos motor, de har färdiga lätta svänghjul som passar din tryckplatta. Det enda jag skulle göra är att byta din lamell mot en fjädrad sinter så du slipper köra helt stelt mellan motor och låda.

Sök