2091
Sök

Rostlaga chassit på en volvo 745 -88

7 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Var nyligen ute och rullade med Volvon i töväder, i slutet av ett accelerationsfält till motorvägen åkte jag genom en vattenpöl med resultatet att jag blev blöt om fötterna sad Fick även detta som "Bra att veta" på besiktningen.

Har ingen tidigare erfarenhet av svetsning men ingenting emot att göra ett försök smile Har tillgång till en MIG och en gassvets.

Hur bör jag gå till väga?
Vilken svets bör jag använda?
Bör jag vidta speciella försiktighetsåtgärder vid svetsning med tanke på närliggande bränsleledningar?

Alternativt, var lämnar jag billigast ifrån mig arbetet i Stockholmsregionen?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 januari 2011
MIG:en. Blir lite småsvårt att köra gas wink

Skär bort den dåliga biten. Skär ut en motsvarande bit med lite större i ny fräsch plåt. Lägg den på plats och knacka lite så den följer formerna. Punkta dit den bit för bit och knacka dit den allt eftersom så det inte blir så mycke spalt. Sen kittar du och målar på med grundfärg och rostskyddsmassa.

Bara du är lite försiktig om du är nära soppaledningar så är det lugnt. Du ska ju helst inte spraya dom med gnistor och så.

679 Inlägg
15 januari 2011
Precis som bensinskallen säger!, Ta dock bort jorden från batteriet innan du svetsar

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 januari 2011
Bra att du skrev de. Ta bort jorden och lossa kontakten till båda databoxarna till motorn under instrumentpanelen. Dom brukar inte skadas men det kan hända att de pajar av svetsströmmen om den leds igenom.

Slipa rent så gott du kan innan du svetsar, det förenklar väldigt mycke!

679 Inlägg
15 januari 2011
Lagade rost på min 745a i ena sparklådan, lyfta upp matten i bilen i fall att för den kan ta eld i värsta fall, helst ska man vara två stycken som håller på, Då kan den ena hålla koll ifall det tar sig

7 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Tackar för svaren smile Vilken tjocklek på plåten kan tänkas vara lämplig?

679 Inlägg
15 januari 2011
Runt 1 mm ska det väl vara ungefär tror jag

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 januari 2011
Ja de är lagom. Tunnare ska det inte vara för då blir det bara jobbigt att svetsa, och tjockare så blir det jobbigt att bearbeta.

Sök