4541
Sök

Var kan man köpa 8" vinterdäck? (4.40-8" eller snarlikt)

* Voff voff *
11 145 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Behöver vinterdäck till mitt släp... Var kan man få tag på 8" dubbade vinterdäck? Är det ens möjligt?

Dimensionen som jag har idag är: 4.40-8"

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

761 Inlägg
3 februari 2011
Nej, det behöver du inte alls smile
10" och mindre omfattas inte av kravet på vinterdäck smile

* Voff voff *
11 145 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
dannnej skrev:
Nej, det behöver du inte alls smile
10" och mindre omfattas inte av kravet på vinterdäck smile

Tyvärr finns det ett undantag från undantaget och det innebär att OM dragbilen har dubbade däck så måste släpet oxå ha det oavsett ålder eller dimension! neutral

//Brådhis

KHRacing
3 februari 2011
sät på 10" då ? vad har du för buldcirkel på släpet ?

O detta undantaget kan ju ändå inte gälla då det ej finns 8" dubbat, alltså går du fri från undantaget.

* Voff voff *
11 145 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
sät på 10" då ? vad har du för buldcirkel på släpet ?

O detta undantaget kan ju ändå inte gälla då det ej finns 8" dubbat, alltså går du fri från undantaget.

Vet ej bultcirkeln, men ska kolla det vid tillfälle...

Och ja, undantaget gäller... Lagen bryr sig inte om hur svårt det är att få tag på däck i rätt dimension!

//Brådhis

KHRacing
3 februari 2011
Brådhis skrev:

Och ja, undantaget gäller... Lagen bryr sig inte om hur svårt det är att få tag på däck i rätt dimension!

//Brådhis

Har precis suttit 25min i telefonkö för att ordna ett svar till dig smile

Du är undantagen från lagkravet enligt polisens itrafiknformationsenhet !

Släp är ett fordon, finns det ej däck av rätt modell för årstiden så är du undantagen från vinter/dubb-däcken.

Fordon = skattat/besiktigat/försäkrat/påställt

* Voff voff *
11 145 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Har precis suttit 25min i telefonkö för att ordna ett svar till dig smile

Du är undantagen från lagkravet enligt polisens itrafiknformationsenhet !

Släp är ett fordon, finns det ej däck av rätt modell för årstiden så är du undantagen från vinter/dubb-däcken.

Fordon = skattat/besiktigat/försäkrat/påställt

Inte illa! smile Tackar! wink

Men det som förvirrar mig är att det uttryckligen står motsatsen i följande text hos Transportstyrelsen:

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

//Brådhis

KHRacing
3 februari 2011
Brådhis skrev:

Men det som förvirrar mig är att det uttryckligen står motsatsen i följande text hos Transportstyrelsen:

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

//Brådhis

Eftersom det bokstavligen EJ finns 8" friktions/dubbdäck så är du automatiskt undantagen från denna regeln.

* Voff voff *
11 145 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Eftersom det bokstavligen EJ finns 8" friktions/dubbdäck så är du automatiskt undantagen från denna regeln.

Aha! Då förstår jag! Det finns alltså ett så´nt undantag oxå (som alltså sätter undantaget för undantaget ur spel!)! Där ser man! Har du nå´n länk till nå´nstans på nätet där detta står möjligen? Kan ju vara bra att skriva ut och ha med sig i bilen...

//Brådhis

KHRacing
4 februari 2011
Brådhis skrev:
KHRacing skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Aha! Då förstår jag! Det finns alltså ett så´nt undantag oxå (som alltså sätter undantaget för undantaget ur spel!)! Där ser man! Har du nå´n länk till nå´nstans på nätet där detta står möjligen? Kan ju vara bra att skriva ut och ha med sig i bilen...

//Brådhis

Nej. men damen i fråga jag pratade med sade att så är det, hon satt på polisens trafikinfornationsenhet (långt ord)

eftersom det EJ finns vinter/dubbat i denna storleken så får du använda sommardäcken.

* Voff voff *
11 145 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Jag kunde inte låta bli att maila till polisens trafikenhet och ställa följande fråga:

"Jag har ett släp (regnr. XXX XXX) som har däck i dimensionen 8". När jag läser på transportstyrelsens hemsida gällande detta, så tolkar jag det som att släpfordon med så små hjul (10" eller mindre) är undantagna från vinterdäckslagen oavsett om dragfordonets däck. Detta både pga däcksdimensionen samt det faktum att det helt enkelt inte tillverkas vinterdäck i 8". Dessutom är släpet över 30 år.

Är detta korrekt uppfattat och kan jag således lagligt dra detta släp med min bil även vintertid oavsett däckval (friktion/dubb) på dragbilen?"

Svaret jag fick:

"Ska reda ut detta för dig,
Det ligger till så här, finns det dubbade däck på dragfordonet MÅSTE det vara dubbdäck även på släpet - inga undantag.
Odubbat på dragfordonet innebär att släpet kan ha vinterdäck eller sommardäck (under 10 tum) MEN det ska vara ett mönsterdjup av minst 3 mm vintertid då man ska, enligt lag, ha vinterdäck 1/12 -- 31/3."

//Brådhis

Jägermeister
910 Inlägg
7 februari 2011
Köp lösa skruvdubb du skruvar i med borrmaskin, tar en halvtimme per däck att skruva i dubbarna.

Finns hos dom flesta däckversktäderna, har skruvat i såna på min atv och inte enda dubb e borta trotts mkt breddsladd och hjulspinn.

Behöver inte heller ha dubbdäck till min gatreggade atv för det fins inga att få tag i till den men alltid gött att ha fäste på vintern så lösa dubb man borrar i rekommenderas.

En gång är ingen gång...

* Voff voff *
11 145 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
gemini78 skrev:
Köp lösa skruvdubb du skruvar i med borrmaskin, tar en halvtimme per däck att skruva i dubbarna.

Finns hos dom flesta däckversktäderna, har skruvat i såna på min atv och inte enda dubb e borta trotts mkt breddsladd och hjulspinn.

Behöver inte heller ha dubbdäck till min gatreggade atv för det fins inga att få tag i till den men alltid gött att ha fäste på vintern så lösa dubb man borrar i rekommenderas.

Aha! Tackar! Ska kolla upp detta!

//Brådhis

Sök