Bromsbortfall på en sprillans ny Renault...

Shutnick Fattig student
4 mars 2011 · 3 Inlägg

Tjenixen!

tänkte hör om folk här har någon idé om vad som kan vara fel på min lilla bil. Bilen är 6 månader gammal och haft bromsbortfall tre ggr sedan dess. Problemet är att bromspedalen blir stenhård och det går inte att bromsa, släpper man upp pedalen o pumpar lite så kommer bromsen tillbaka...Inte ens renault och deras verkstäder har en aning om var problemet kan sitta... Man verkar inte kontrollera bilens mekaniska delar på felsök utan endast databoxar som kontrolleras...

Någon som har en susning? för varken jag eller mekarna på Renault verkar ha det...

Bilen är en Renault Megane 1,6 Ecoflex 2010

Bensinskallen P o r s c h e
4 mars 2011 · 1 700 Inlägg

Är bilen 6 månader gammal så ska den väl ha en hel del garanti kvar? Dedär ska renault fixa, utan minsta lilla kommentar, spelar ingen roll om dom inte "hittar" felet, då får de anstränga sig bättre. Att bromsen bara försvinner sådär är ju rent livsfarligt så de ska de verkligen ta ansvar för!

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2011 · 13 757 Inlägg

spontant så låter det som problemet är hos bromsservon
eftersom du beskriver den som stenhård
antingen fryser skiten eller något annat mekansikt fel

kontrollera om du har en vakumpump eller om bromservon är kopplad direkt till insuget för att få vakum

eftersom jag aldrig kollat under huven på en nyare megane så är jag en aning osäker ens vad det är för motor

om pedalen blir hård har du någon bromsverkan? även om det är hårt ska man utan problem kunna stoppa bilen om man pressar allt vad man kan på bromspedalen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2011 · 13 757 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Är bilen 6 månader gammal så ska den väl ha en hel del garanti kvar? Dedär ska renault fixa, utan minsta lilla kommentar, spelar ingen roll om dom inte "hittar" felet, då får de anstränga sig bättre. Att bromsen bara försvinner sådär är ju rent livsfarligt så de ska de verkligen ta ansvar för!

verkligen ingen tvekan över det
men en del verkstäder är knapptryckare med andra ord har dom inte en aning om vad som är felet om inte datorn säger vad felet är =/

jag skulle kräva att dom bytte åtminstånde bromservon och dess vakumpump om sådan finns

eftersom det som sagt är livsfarligt om man aldrig ens får en förvarning

nu tror jag bromsarna fungerar om än väldigt trög trampat
för annars hade dom hittat felet tror jag

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jonTe
4 mars 2011 · 5 710 Inlägg

Shutnick skrev:
Man verkar inte kontrollera bilens mekaniska delar på felsök utan endast databoxar som kontrolleras...

I detta fallet är det bara att du står på dig.
Felet är ju mycket allvarligt så i ett sådant fall skall de ta in bilen och felsöka tills det hittar vad det är.

MVH Jonas
..............
Shutnick Fattig student
4 mars 2011 · 3 Inlägg

Fick också en känsla att bromsservon spökade...givetvis är bilen på verkstad nu men varken renault eller återföräljaren verkar så angelägna om att åtgärda felet eftersom dom inte vet vad som är fel..till och med kläckt ur sig "OM där e ngt fel"

där är ingen bromsverkan alls på pedalen! provade ställa mig på pedalen i princip, fick ta hjälp av handbromsen för att få stopp på åbäket...

Vet fan inte bara var man ska vända sig om Renault fortsätter o säga att där inte är ngt fel på bilen...

RPM2006
4 mars 2011 · 537 Inlägg

Shutnick skrev:
Vet fan inte bara var man ska vända sig om Renault fortsätter o säga att där inte är ngt fel på bilen...

Ta dig uppåt i ledet tills du får bilen fixad., även om du behöver komma ändå fram till Renualts ägare.

norpan1
4 mars 2011 · 1 043 Inlägg

Hade bilen stått stilla när det hände eller kommer det och går när man kör?

Turbocab
4 mars 2011 · 83 Inlägg

Säkerligen något som tidningarna skulle älska att skriva om.... Tipsa nån av dom att du köpt en ny Renault där detta problemet finns, dom skriver om det  och jag lovar dig att dina bromsar kommer funka inom några dagar. Om inte så förtjänar Renault bannlysning från landet, kort och gott.

TireSlayer Tvivlare
4 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Ställ den hos din lokala Renaultverkstad och vägra hämta den förrän det är fixat. Dom får göra hur dom vill, du har garanti så du ska kräva reparation. Är det på din verkstad dom är sega så byt verkstad. Vissa verkstäder anser inte att garantijobb är så viktiga då verkstaden i sig inte tjänar något på de direkt.

Prova annars att vända dig till KO.

:Edit: Som någon sa så älskar Aftonbladet sånt här. Även Sverker på teve-programmet Plus gör de. (Om det fortfarande sänds?!)

Senast redigerat av MantaRobin (4 mars 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
twin_cam Smålänning
4 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Ja gå till tidningen om inget händer.

JAg skulle begära att få hela bromssystemet inkl. ABS-pump och ev. servo bytt.

Ligger säkert ett mekaniskt fel, antingne i bromsservon vilket är rätt otroligt (om dom är uppbyggda som dom va förr, om där finns någon) eller i just ABS-pumpen eller styrenheten.

Vissa bilar har en hydraulpump  istället för servoklocka, och blir det nå skit med ABS på en sån så blir pedalen stenhård.

Verkstaden måste ju fatta att det är livsfarligt. Men efter tre försök till rep. (om det itne är ändrat) så har du rätt att häva köpet eller få en ny bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang