4032
Sök

Saab 9000 2.0 Drivknut

415 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Hej.
Lånade ut bilen till en kollega som var tvungen att åka hem. Sa till honom att köra snällt eftersom det är en gammal bil. en 1995a.
Men när jag hämtar bilen så märker jag när jag svänger vänster i en rondell att det rycker i vänsterhjulet.
Men inget när man svänger höger. Frågar runt och det jag trodde befarades vara sant. Det är drivknuten som är dålig.

Och jag har även hört detta är ingen billig pryl. Så det är bara att glömma att man lejjar bort en sån här sak.
Det är bara till att skita ner händerna och göra det själv.

Så nu garaget.org behöver jag hjälp. Vad behöver jag ha för verktyg? Och funkar det att köpa en biltema drivknut? Jag buskör inte alls med denna bil. Har den bara i jobbet då jag pendlar en hel del.
Och finns det en bildserie som visar mig hur och vart alla delar/skruvar sitter?

Jag har aldrig gett mig på detta så all hjälp uppskattar jag verkligen.
Senast redigerat av Malkurrag (14 mars 2011)

3 295 Inlägg
14 mars 2011
det ska fungera. Har du kollat så hjulet sitter fast? dessutom så knakar det om drivknutar när dom är på väg att ge upp, i ditt fall så låter det som att höger drivknut är kass eftersom det låter när du svänger vänster, då blir det belastning på höger hjul. det kanske rentav är ett hjulager som är trasigt.
Senast redigerat av Slave_joe (14 mars 2011)

415 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Slave_joe skrev:
det ska fungera. Har du kollat så hjulet sitter fast?

Det första jag kollade haha. Japp hjulen sitter fast. Och alla vikter var kvar också. Fast då borde det ha känts hela tiden.
Hjullager? hur kollar jag det då? Och vad kostar en sån sak?

Vad behöver jag ha för verktyg och utrustning för att byta en drivknut?
Senast redigerat av Malkurrag (14 mars 2011)

415 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Inga förslag på vad man behöver ha för verktyg? Tänkte så jag vet om jag måste inhandla några nya.

3 295 Inlägg
14 mars 2011
stor hylsa till drviknut, 32.34 eller 36 tror jag, lite ringnyklar och en hylsnyckelsats.. med andra ord, en basic verktygsuppsättning.. wink

415 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Då är det bara att inhandla en hylsnyckelsatts från biltema då.
Har inte behövt det än tongue

Ni som kanske vet. Hur illa och hur fort borde jag åtgärda detta? håller det i kanske en månad till?
Tänkte om man kunde ta detta när man ändå ska byta till sommardäcken big_smile

3 295 Inlägg
14 mars 2011
den kan hålla hur länge som helst egentligen.. det kan gå sönder imorrn, eller om ett par år. wink

415 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Med andra ord så fort som möjligt tongue
Då får den lov att hålla till helgen iaf. haha

Sök