6844
Sök

Fixa handbromsen på en Volvo 740 -88.

528 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Hejsan,
Jag gjorde en trafiksäkerhetskontroll på min vinterbil - en Volvo 740 från -88 - och den hade för dålig bromsverkan på handbromsen.   Nu undrar jag om någon kan lista vad man går igenom för att få den ok. Som det är nu så finns där nästan ingen bromsverkan alls.  Bilen rullar med full handbroms om det är minsta lutning på bilen.  Även om det bara är min vinterbil som mest tar mig till mataffären ngn gång i veckan vintertid så vill jag fixa det så att handbromsen fungerar ok (inte bara så att besiktningen godtar det för dagen,).

Kan någon vara vänlig och punkta sakerna man går igenom?  Jag antar att man först kollar om det räcker med att sträcka ngn vajer? (ja, det kan jag inte stava till..) och sedan går över bromsarna etc - men det har ju andra gjort före mig så om någon med erfarenhet kan leda mig genom arbetet vore jag glad. smile

MVH Kent
Senast redigerat av Rensvinf (16 mars 2011)

474 Inlägg
16 mars 2011
Bromsar den ens något? Annars har du ett stag på bakaxeln som brukar rosta av, de är de första jag skulle ha kollat iaf smile

Smålänning
7 887 Inlägg
16 mars 2011
Ja, sitter ett fästa på bakaxeln som brukarrosta av med följden att man inte har någon handbroms alls, finns repkit att köpa.

Sen brukar expandrarna i hjulen rosta ihop också, och då tar bromsen inte heller, dom ska sitta på ett speciellt sätt, så man inte sätter dom fel.

Den måste bromsbanden vara ungefär lika slitna på bägge sidor, annars tar det inte heller.

Är allt i ordning tar bromsen rätt bra faktiskt smile

Sträcker dne gör du bakom baksätets askkopp, sitter en plastmutter där som du spänner bromsen med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

528 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Bojjann skrev:
Bromsar den ens något? Annars har du ett stag på bakaxeln som brukar rosta av, de är de första jag skulle ha kollat iaf smile

Det finns lite bromsverkan på handbromsen, men det är ytterst lite.  I brant lutning så håller det inte kvar bilen medans det i ytterst lite lutning håller kvar bilen.  Svårt att precisera hur lite bromsverkan det är i ord. haha.

Drar till jobbet snart men hade tänkt att gå igenom bilen nästa vecka.
Det nämnda staget - om det har rostat av, vad för effekt får det då? Ingen bromsverkan öht? För jag har bromsverkan, om än väldigt liten.. så då kanske jag kan utesluta det?

474 Inlägg
16 mars 2011
är staget avrostat så ligger vajrarna löst, och då har du ingen broms alls.
under armstödet finns den en plast "mutter" som twin_cam säger, försök att spänna den och se vart du hamnar..

528 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Bättre sent än aldrig så var jag ute innan och justerade handbromsen.  Det verkar finnas olika sorters system för sträckning och mitt var en lång gängad plaststång med en (antar jag) mutter eller dylikt längst fram att justera med.  Jag sträckte den och fick en aning bättre bromsverkan men knappast bra.  Innan justering så med full handroms så rullade bilen glatt nerför en mindre lutning. Efter justering så rullade bilen med rätt mycket tvekan. Svårt att beskriva. Det blev mer bromsverkan iaf, men jag kan inte tänka mig att besiktningen godtar det. Jag antog att det inte gick att justera mer då den justeringsmuttern i framkant inte flyttade sig mer på gängorna, typ.  Bilen är en Volvo 740 från 88. Vad mer kan jag gå igenom? Finns det möjlighet att sträcka upp den vid bromsarna?  Jag tänkte låna en väns oljegrop och kika under bilen senare, men i förebyggande syfte.. är det trumsbroms eller går handbromsen mot skivor?

Sök