5420
Sök

Smax chassi vibrationer

1 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Hej
Nov 2010 köpte jag en ny smax 2.0 Duratorq, TDCi, automat MPS (163 hk) med orginal ford V+S däck/fälgar. Tyvärrr, kort därefter upptäckte jag stora vibrationer i ratten. Efter tredje ggr på verkstaden så hade de löst ca "70%" av vibrationerna i ratten. Vibrationerna blir synliga i ratten vid farter över ca 90 km/h. Utöver dessa ratt-vibrationer har jag upptäckt generella vibrationer i bilen vid stillastående och i alla farter som känns i ratt, gaspedal, chassi, mm. Jag kallar dessa för "kittel" vibrationer. Dessa sk "KITTEL" vibrationer är pga att ford installerat andra enklare (utan?) "elektroniska oljedämpare" mellan chassi och motor jämfört med tex VW, BMW, mercedes. DVS "kittel" vibrationer är en egenskap hos smax bilar som inte kan åtgärdas enligt verkstad och säljare. Jag har testat VW sharan och mercedes diesel utan att det finns några "kittel" eller ratt vibrationer vid olika farter. Har även testat andra smax och kan konstatera ”kittel” vibrationer är ett fenomen hos smax bilar. Även verkstaden har testat olika (4 st) smax med olika v däck (dubb/odubb) och de kunde konstatera att bilarna har ratt vibrationer med v däck (utöver de sk ”kittel” vibrationerna).  De har ingen förklaring och än mindre kunskap om det går att lösa detta problem med ratt vibrationer som är synliga vid ca 90 km/h eller mer. 4 GGR på verkstaden så testade de med mina sommardäck. Jag kan konstatera att det blev något bättre (helt löst???) och att det endast återstår de sk ”kittel” vibrationerna i ratt och chassi med sommardäcken och som inte kan åtgärdas enligt verkstad. FINNS DET NÅGON SOM VET OM HUR RATT VIBRATIONER MED FORD V DÄCK OCH FÄLGAR LÖSES ?????? Finns det fler smax ägare som har liknande problem - eftersom alla bilar vi testat har samma problem????
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!! (har hakkapeliitta R utan dubbar) Med vänlig hälsning  Peter

Sök