Låter konstigt om backen på min 9.5a (2003 - 5500mil)

Goof
31 mars 2011 · 63 Inlägg

Hej. Har sökt lite runt o hittat lite grand men öppnar ändå en ny tråd. Har ibland problem att få i backen på min saab. Är en 95 från 03 med manuell låda. När bilen står plant är det inga problem alls, går i så mjukt o fint, men står man på ojämt underlag eller i backe skorrar den ofta till. Den går i o stannr där men låter lite illa.
Växellådan i övrigt är som ny, gått ca 5500 mil o känns som sagt som ny. Undrar vad det kan vara o om man kan fixa det? Vad tror ni det skulle kosta?

ÄR alltså inte alltid utan ibland, och bara när den står på ojämnheter.


Mvh goof

twin_cam Smålänning
31 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Det bara är så i alla bilar mer elelr mindre. Växellådan är mekanisk och allt hamnar inte alltid optimalt när man stannar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
andreas1
31 mars 2011 · 1 020 Inlägg

lägg den först i 4an sen backen det funkar alltid för mig hamnar mer i (rätt läge då)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
trippelturbo Trucker
31 mars 2011 · 2 710 Inlägg

Det är ett vanligt "bekymmer" o Saabarnas lådor är ju inte direkt kända för sina kvalitén wink

Fart missbrukare
Goof
31 mars 2011 · 63 Inlägg

Ok så de är inget som gör att lådan pajar tror ni?

Jimpiz
31 mars 2011 · 845 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Det är ett vanligt "bekymmer" o Saabarnas lådor är ju inte direkt kända för sina kvalitén wink

Pratade med en Mekaniker hos Polisen. Morsan jobbar där f.ö. Han sa att Saabarnas lådor i polisbilarna håller bättre än Volvos.

Saab 9-3SS (2008)
andreas1
31 mars 2011 · 1 020 Inlägg

Jimpiz skrev:

BMWgrabben skrev:
Det är ett vanligt "bekymmer" o Saabarnas lådor är ju inte direkt kända för sina kvalitén wink

Pratade med en Mekaniker hos Polisen. Morsan jobbar där f.ö. Han sa att Saabarnas lådor i polisbilarna håller bättre än Volvos.

har inte polisen bara automat?
saab har problem med lådorna backen väldigt ofta tyvärr brukar vara svåra eller omöjliga att få i utan att stänga av nilen först .
Har för mig att man kunde köpa någon uppdatering med synkringar för 1000 kr på saab men kostar ju att montera det oxå.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Jimpiz
31 mars 2011 · 845 Inlägg

andreas1 skrev:

Jimpiz skrev:

BMWgrabben skrev:
Det är ett vanligt "bekymmer" o Saabarnas lådor är ju inte direkt kända för sina kvalitén wink

Pratade med en Mekaniker hos Polisen. Morsan jobbar där f.ö. Han sa att Saabarnas lådor i polisbilarna håller bättre än Volvos.

har inte polisen bara automat?
saab har problem med lådorna backen väldigt ofta tyvärr brukar vara svåra eller omöjliga att få i utan att stänga av nilen först .
Har för mig att man kunde köpa någon uppdatering med synkringar för 1000 kr på saab men kostar ju att montera det oxå.

Jo. Bara automat. Men du sa inte att det bara gällde Manuella smile

Saab 9-3SS (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang