5047
Sök

Vilka verktyg behövs för att byta skivor bak? Ford Mondeo -00 (4 bult)

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Vill veta vilka verktyg som behövs, tänker då om man klarar sig med fasta nycklar (8-19)? Eller behöver man insex, isf vilka storlekar? Bromskolven skall den skruvas tillbaka eller bara pressas in? Är handbromsfunktionen integrerad i oket eller sitter det separata backar? Det är inte en arbetsskrivning jag behöver utan endast svar på frågorna, skall hjälpa en bekant med detta o vill stöka undan det hela på max 2 tim o då gäller det att man har rätt verktyg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 augusti 2010
Vill minnas att handbromsen sitter i oken = Skruvok.
Kan vara vänstergängad på ena sidan men inte säker på att det gäller nyare mondeo. Skruvtving och polygrip funkar kalas för detta smile

Skulle ju tippa på att oken sitter med insex smile

MVH

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Får väl svara på mina frågor själv, som vanligt*haha*. Följande verktyg behövs:Torx (50 om jag minns rätt), syl eller spetsig mejsel, drivdorn samt hammare. Bytet är mycket enkelt: Lossa torxbulten som håller oket, slå sedan ut styrpinnen i okets andra ände, glöm inte att ta bort låssprinten bara. Vik undan oket. Lossa de 2 torxbultarna som håller okhållaren, ta bort okhållaren o sedan skivan. Skruva tillbaka okets kolv,  beakta "hålen" i okkolven, finns en "pigg" på belägget som skall line-as up med ett av hålen. Tryck sedan dit den avfettade skivan tillsammans med belägg, okhållare & ok. Klart. Tog ca 90 min att fixa båda sidor med enkla handverktyg o utan tillgång till lyft. Att tänka på är att ta det varligt med torx bultarna, de kan vara ordentligt rostiga o det är nog ingen hit att runddra de (jag var nära att runddra en med det gick vägen...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 Inlägg
11 april 2011
Är det detsamma verktyg till en 09à ??

Sök