4188
Sök

Vad säger besiktningen om Trasiga/borttagna bromssköldar?

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
Skit i skärmarna, går o köra utan wink

hahaha ja Funkiee absolut jag håller med dig! till 100 %  big_smile

Men jag hade hatat mig själv om jag börjar riva loss dom gamla sköldarna eller snålar på att inte skaffa en ny och så står jag där nästa lördag med en bil som ej går igenom besiktningen.

Det hänger som sagt ganska mycket på spel att han går igenom big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 april 2011
jaha haha tongue men du får köra utan om du vill, har själv inga bak eller fram på min vita 9000 o hade inga bak på volvon o höger fram tongue

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
jaha haha tongue men du får köra utan om du vill, har själv inga bak eller fram på min vita 9000 o hade inga bak på volvon o höger fram tongue

Hmm aa jag tror jag gör det säkra före det osäkra här och faktist ringer besiktningen och ser vad dom säger big_smile

Någon mer i denna tråd som ska till elmia fredag-lördag eller? big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 april 2011
gör så! smile Jag ska tongue lördag!

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
gör så! smile Jag ska tongue lördag!

Härligt! A6 center och allt efteråt med eller? vilken bil kör du? big_smile

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Okey grabbar.
Prata precis med besiktningen.
Får ge Funkiee och någon mer här en guldmedalj då däras svar var rätt!
Gubben på besiktningen jag prata med sa bara att bromssköldar måste finns på trummbromsar men ej på skivbromsar. Sen sa han ju att det naturligtvis var viktigt att inga vassa kanter eller någon annan fanns bakom bromsen som kunde stickas in i bromsen vid körning!

5 198 Inlägg
11 april 2011
rybbe skrev:
gamlingen skrev:
Jag har besiktat utan.. men ring å fråga dom.

Vad var det för bil du besikta då?

Saab 9000 -91

854 Inlägg
11 april 2011
Bromssköldar måste finnas även på skivbromsar om handbromsen sitter i navet. Så normalt måste det finnas bak men inte fram. Vad som sedan blir slinker igenom är en annan sak.

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Bromssköldar måste finnas även på skivbromsar om handbromsen sitter i navet. Så normalt måste det finnas bak men inte fram. Vad som sedan blir slinker igenom är en annan sak.

Okey. Ja har ingen koll. Var inte det svaret jag fick från besiktningen när jag ringde dom

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 april 2011
Kmarcus skrev:

Det beror ju på hur grejerna sitter fast. På en "vanlig" trumbroms sitter ju både hjulcylinder och backar monterade på bromsskölden. Säger sig själv vad som händer om man plockar bort den... Så kortfattat kan man väl säga att om nåt sitter monterat på skölden måste den sitta där, annars spelar det ingen roll.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

854 Inlägg
11 april 2011
henke_99 skrev:
Kmarcus skrev:

Det beror ju på hur grejerna sitter fast. På en "vanlig" trumbroms sitter ju både hjulcylinder och backar monterade på bromsskölden. Säger sig själv vad som händer om man plockar bort den... Så kortfattat kan man väl säga att om nåt sitter monterat på skölden måste den sitta där, annars spelar det ingen roll.

Nja, inte alltid handbromsen sitter monterad med hjälp av bromsskölden. En handbroms kan sluta fungera fort om det kommer in lite grus och annat smått o gott.
Men vi är på samma spår.
Senast redigerat av Kmarcus (11 april 2011)

1 853 Inlägg
15 april 2011
Ni som kör utan bromssköldar hur har ni löst värmestrålning hjälper det att linda in bromsslangen mm i aluminiumfolie som man sett en del göra eller vad funkar bäst ?

/mvh soyd

854 Inlägg
17 april 2011
Värmestrålningen lär påverka bromsvätskans temperatur minimalt i jämförelse med vad friktionen gör. Bromsslangarna går inte speciellt nära skivan och har dessutom väldigt mycket luft som passerar och kyler av slangen. Inget du behöver vara orolig över är min åsikt.

Har kört utan bromssköldar både bak (kapade så de täcker handbromsen) o fram på bana utan extra kylning till bromsskivorna och det var aldrig några problemöver huvud taget. Detta på Sviestad som ska vara väldigt krävande vad gäller bromsar.

Sök