4361
Sök

Missljud från däck efter däckbyte SAAB 900 -97

2 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Hej!

För kännedom så är jag ny på forumet och även ny vad gäller mekanik och motorer. Kan vara bra att veta om någon tänker förklara något för mig smile.

Härom dagen satte jag på sommardäcken på min SAAB 900 -97 NG. Det är samma däck som är på nu som när jag köpte bilen.

Jag har åkt några kilometer sedan jag bytte däck och har inte hört något missljud alls.

Idag började dock ett missljud som jag tror är ifrån vänster framhjul. Det liksom slår ("donk, donk, donk") allt eftersom jag åker. Ökar jag hastigheten så ökar takten på slagen. Svänger jag vänster så upphör slagen helt och hållet och svänger jag höger så kommer de tillbaka och blir tydligare.

Min gissning är ju att någonting slår emot någonting annat, frågan är ju bara vad det är och vad jag ska göra åt det.

Alla tips mottages tacksamt!

Vänligen
Oscar

turbojohan
18 april 2011
Sitter hjulen fast riktigt?

2 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Jag tog i hårt när jag skruvade fast det men det kanske kan ha släppt lite på grund av färden? Jag hade dock inte tillgång till tryckluft när jag skruvade fast det.

Det sitter inte fast på det sättet att det inte rullar.. är jag tydlig med min beskrivning då?

turbojohan
21 april 2011
Man ska egentligen efterdra hjulbultarna ett tag efter hjulen monterats, speciellt om det är alu-fälgar. Kolla först så du verkligen kan förvissa dig om att de sitter fast riktigt. Fortsätter missljudet efter det så är det något annat.

Ang dra hjulet så det inte rullar. Hjulbultarna har inget med det att göra, om inte hjulet rullar så har till 95% säkerhet bromsarna fastnat/kärvat.
Mao kan du dra hjulbultarna så hårt du bara orkar utan att behöva va rädd för att det inte ska gå att rulla bilen.
Senast redigerat av turbojohan (21 april 2011)

Sök