3796
Sök

Missljud och vibrationer i framvagnen på BMW 520

1 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har bekymmer med ett missljud och vibrationer i framvagnen på minBMW 520 touring (E39) kaross. Bilen har gått ca 11000 mil.

Ljudet finns där hela tiden men blir markant värre när man svänger åt höger även om det bara är minsta lilla avvikelse från rakt fram. Det är som att trycka på en strömbrytare även om man inte svänger mer än man får plats med i en vanlig körfil. Missljudet finns i alla hastigheter men är värst runt 100. Då skakar ratten en del också, annars är det mest mindre vibrationer i framvagnen. Runt 140 km/h blir det dock påtagligt lugnare oavsätt om man svänger. Missljudet kan man beskriva som ett malande ljud

*Ljudet finns där oavsätt om jag kör med sommar eller vinterhjul.
*Jag har bytt bromsskivorna fram och det har inte påverkat ljudet.
*Yttre styrlederna har enligt en kompis gjort sitt. Man ser inget glapp när man ruckar på ratten fram och tillbaka och tittar på infästningen mellan styrleden och spindeln men man kan vrida styrleden i förhållande till peggen som sitter fast i spindeln, detta är värre på vänster sida.
*Jag hissade upp ett framhjul i taget och tog tag kl 12 och 6 och försökte få hjulet att glappa men det var helt stumt. När jag tig kl 9 och 3 så hade jag ett spel på någon millimeter. Samma på bägge sidorna.

Har ni några uppslag?

Min egen teori är att den slitna styrleden inte orkar hålla hjulet i rätt position när man svänger till höger och att man får en taskig hjulinställning men att det inte blir några problem då man kör rakt fram eller svänger vänster då kraften på vänsterljulet då blir mindre. Jag misstänkte hjullagret ett tag men då borde hjulet glappat när jag höll kl12 och 6 också tycker jag.

Tacksam för hjälp.

Med vänlig hälsning Anders

Sök