uhlin skrev:
barenhoff skrev:
vanonsen byts lätt om det är den som håller på, dock är ju fundersam om den verkligen sitter på b20? har för mig att den bara sitter på b25.
hur högt tickar den?
för bmw är kända för att ticka rätt mkt. man hör även spridarna väldigt mkt på tex m20.
säker på att det inte låter ifrån blocket? så det inte är lagrerna som håller på att ta slut.
Vanos satt på både m20 och m25 men denna bil har ju inte det som sagt då det är en -91:a
Tror mest på spridare jag med men svårt att gissa då man inte hört det.
Ok...Motorfamiljen är M50, det är den "nya" 24-ventilade sexan med kamkedja. M20 som föregående familj hette hade 12-ventiler och kamrem. B20 betyder att det är en 2.0.liters maskin, B25 att det är 2.5 liter. Gällande tickande så kan det räcka med ett kort oljebyte i syfte att "skölja ur lite skit" o sedan byta olja igen. Att det tickar liiite vid kallstart på långmilade motorer är helt OK, så gör tex min 40000-milade M52B28, men det skall inte ticka MER när man varvar, då är det nåt som inte stämmer....
Och VANOS kom som sagt på -93 års modell, o finns på både B20 och B25. Fördelen med Vanos är att den är liiite snålare o går liiite bättre, iaf på pappret.
Senast redigerat av dawwe (10 november 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure