Volvo 740 -88 startar ej!

fabbemannen
19 november 2012 · 278 Inlägg

Hej! Som rubrik lyder så startar inte min 740 ( b230f )

Ska försöka beskriva problemet så detaljerat som möjligt.. Det började för kanske en månad sen, jag stod och skrapade rutorna på bilen en morgon och lät motorn stå och gå.. Helt plötsligt stannade bilen precis som om man vred ifrån nyckeln.. Gick in i bilen och stängde av tändningen och startade den igen.. Efter jobbet skulle jag testa om fenomenet kvarstod och visst gjorde det de.. Bilen stannade efter kanske 5 min på tomgång. Dock gick den att starta igen. Prövade sedan låta bilen stå på tomgång vid varm motor och då fortsatte den gå utan vidare.. Körde en vecka kanske och hamnade sedan i bilkö på ett ställe. Helt plötsligt stannar bilen och ivrig för att få igång den så vrider jag bara på nyckeln utan att först slå ifrån tändningen och då bara kirrar bilen och startar inte.. Vrider av nyckeln och väntar 5sek ca och då startar den direkt igen.. Detta hände mig ett flertal gånger i bilkön och även vid rödljus kunde den stanna..

Efter denna otroliga dag så har jag försökt undvika ha bilen på tomgång så jag har klarat mig från att den stannar nu ett par veckor fram tills igår.. Jag startade bilen ( kall motor ) och lät den stå och gå, misstänkte att den skulle stanna Närsom och visst hade jag rätt, bilen stannade.. Men när jag sedan skulle ha igång den gick det inte! Försökte flera gånger och väntade även mellan gångerna. Plockade av ett tändstift för o se om där var gnista men det var där inte, inte minsta lilla.. Prövade koppla en tändkabel direkt från tändspolen till ett stift men ingen gnista alls. Mätte spänning till spolen och det fanns. Tänkte att det var spolen som var dålig så köpte en ny men fortfarande ingen gnista:/

Någon som vet vad felet kan vara?

Tacksam för svar!smile
/Fabbe

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Henkix
19 november 2012 · 6 737 Inlägg

kolla om du har bensin. för om du inte har det så är jag 100 på att hallgivaren / vevaxelgivaren e kass. En liten fråga vad har du för färg på spridarna? gula eller svarta?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
fabbemannen
20 november 2012 · 278 Inlägg

Henkix skrev:
kolla om du har bensin. för om du inte har det så är jag 100 på att hallgivaren / vevaxelgivaren e kass. En liten fråga vad har du för färg på spridarna? gula eller svarta?

Glömde skriva det men bensin har jag fram för stiften blir blöta. Tror det är svarta spridare på den

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Henkix
20 november 2012 · 6 737 Inlägg

okej då ska du få lite tips här om vad det kan vara:
tändmodul
rotor/fördelare
knacksensorn (rätt ovanligt att det är den)
styrenhet för tändning
hallgivare (tror inte att det är den för om den är sönder så brukar det inte pumpa fram nån bensin)
tändspole
tändkablar
kablen från tändlås till tändspole

Kolla upp dessa så ska du nog hitta felet tongue kolla även så att motorn e jordad ordentligt wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
fabbemannen
20 november 2012 · 278 Inlägg

Henkix skrev:
okej då ska du få lite tips här om vad det kan vara:
tändmodul
rotor/fördelare
knacksensorn (rätt ovanligt att det är den)
styrenhet för tändning
hallgivare (tror inte att det är den för om den är sönder så brukar det inte pumpa fram nån bensin)
tändspole
tändkablar
kablen från tändlås till tändspole

Kolla upp dessa så ska du nog hitta felet tongue kolla även så att motorn e jordad ordentligt wink

Får kolla upp lite av dessa sakerna då så får vi se vad vi kommer fram till smile Dock är tändspolen helt ny och även tändkablarna:)

Tack för svar iallafall

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang