Golf2/jetta2 startmotor pajj?

ChevLT1
20 juni 2010 · 95 Inlägg

Tjenare. har en jetta mk2 som vägrar gå på starten, hörs inte heller nått "klick" när ja vrider på nyckeln. Är ett friskt batteri så är inte det problemet hänger heller. All el fungerar för övrigt, stereo, strålkastare etc etc med bra styrka. Problemet uppstod när jag skulle köra iväg en kall morgon och startmotorn gick segt i början och sedan dog helt. fick rulla igång bilen. som startade utan problem.

nån som vet vad det kan vara? hört att tändningslåsen brukar strula, eller är det i startmotorn det hänger?


tacksam för svar!



Mvh

Drönirettab
20 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Mät vilken spänning det är nere vid startmotorn när nyckeln vrids i startläge, mät både där grova pluskabeln sitter och den tunna (från tändlås). smile

ChevLT1
20 juni 2010 · 95 Inlägg

okej tack big_smile , fast jag hann plocka bort startmotorn innan jag såg ditt svar tongue tänkte checka om den är bränd eller nått.

förresten, går det att pröva startmotorn direkt på ett batteri? typ dra 2 st startkablar bara? isåfall vart har jag jord/minus på starten? är det på själva "godset" på den? vill minnas det jordar direkt på sina fästen.. kmr ej ihåg dock.

tacksam för svar!



MVH




EDIT;

öppnade upp skiten nu å allt såg bra ut förrutom den där "flätan" som går mellan startmotorn och solonoiden, den var bara smulor. så nu kommer en annan fråga: Går det bra med t.ex skalad grov kabel å löda fast istället för en sån där silvrig jord-fläta ? typ sån tjock kabel till baslåde-slutsteg? är väl samma grovlek på dem ? är väl typ samma?


MVH

Senast redigerat av ChevLT1 (20 juni 2010)

Drönirettab
20 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Den där flätan är huvudplus som skickar vidare spänningen från solenoiden till själva startmotorn, går alltså mycket ström där. Om den är trasig så kan inte startmotorn fungera, du har alltså hittat felet.

Jag har aldrig lagat ett sånt fel, men om man löder ordentligt så borde det funka att göra som du skriver. Andra som har testat får nog ge råd. smile

Scorpio
21 juni 2010 · 65 Inlägg

japp det funkar att löda dit en ny fläta. Inga problem alls så länge du löder med ordentlig värme så det sätter sig

Scorpio
Subaru Legacy GT "Scoobie" (2007)
ChevLT1
21 juni 2010 · 95 Inlägg

aah, fixade en egen "fläta" jag tvinnade själv med att få den sitta fast är en annan femma.

nån som har nån idé för att få den sitta? den vägrar fästa på den där "brickan/kransen" där kolen sitter.

ingen aning om hur ja ska göra tongue



vore gött med lite tips big_smile



mvh!

stefffe Mr
29 november 2012 · 6 Inlägg

Tänkte höra med TS hur han löste lödningen? Jag har exakt samma fel.. min jordfläta gick av igår och har plockat ur startmotorn, men det ser ut att vara lite halvjobbigt material att löda i?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang