3489
Sök

Golf 3 1.6 -95 SPRUTAR OLJA

435 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Hej! har haft lite problem idag i kylan. (-17)
först när ja vred på nycklen så klickade det, slog lite på start motorn och sen höppa den igång.
Åkte ca 1 mil sen så började de lukta konstigt, men hade en gammal 240 framför mej så trodde de va den de var fel på. sen när jag kom fram dit jag skulle så såg ja hur det kom rök från motorhuven och några secunder senare så kom de in mycket rök in i bilen (luktade bränd olja)
öppnade motorhuven och där såg de ut som om de hade sprängts något..
Olja över allt förutom den sidan batteriet sitter på. kan detta vara att vevhusventlationen har frusit? och vad bör jag göra????
senare kom min far (1 timme senare..) sen startade vi bilen, kom ingen olja någon stanns inget täcken på lekage över huvud taget körde hem o fyllde på olja, en halvliter gick i sen var oljenivån som den var förut.
ingen olja i vattnet, vatten tempen var på ca 50-60 grader.

Bilen är en golf 3a med 1.6l förgasarinspruts motorn från -95

bilen fungerar felfritt i dagsläget.. men något är ju fel?
VÄLDIGT tacksam för svar!! vill inte att bilen ska ge upp när den bara har gått 20500 mil..

1 160 Inlägg
3 december 2012
vet inte hur det är på golf. på volvo sitter ett filter till vevhusvent som brukar gegga igen samma symtom .

435 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
horbybonnen skrev:
vet inte hur det är på golf. på volvo sitter ett filter till vevhusvent som brukar gegga igen samma symtom .

hur bär jag mej åt för att fixa det? kan inte så mycke tom motorer o skit.. ändast elsystem osv i bilar !
ser de där filter ut som ett olje filter? de sitter något sånt där orginal luftburken ska sitta. ska jag koppla ur den ? och göra rent eller byta?

Sök