3137
Sök

Volvo 740 -88 B230f

3 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
Tjena! Är inte riktigt säker på reglerna men hoppas på det bästa. Min brors a-traktor (740 från 88 med b230f motor) vägrar tända. Vi har bytt tändspole, tändkablar, fördelare, fördelarlock, rotor, hall/halvgivare(?) men den vägrar gå igång. Den får bensin som den ska, tändstiften blir fuktiga vid startförsök och lossade på bränsleslangen till höger (sett framifrån) och det sprutade bokstavligen ut bensin. Men, vid närmare undersökning såg jag att styrenheten/tändmodulen (lilla dosan vid vänster framskärm sett inifrån bilen) hade lossnat med en skruv. Han satte dit den med en träskruv och själv tyckte jag inte att detta var den bästa idén. Kan det vara fel på tändmodulen eller måste jag ge mig in på styrboxen? sad

Tacksam för svar (hoppas inte att ni blir arga över att jag ställer fråga om a-traktorer här på garaget)! smile

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2012
Klart det kan vara fel på tändmodulen.

Är det en 88b så finns diagnosuttag i en svart dosa vid vänster fjäderben, uttag 6 i den talar om om det finns fel på tändsystemet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
twin_cam skrev:
Klart det kan vara fel på tändmodulen.

Är det en 88b så finns diagnosuttag i en svart dosa vid vänster fjäderben, uttag 6 i den talar om om det finns fel på tändsystemet.

Okej, tack så jättemycket! Uppskattas!

Sök