2918
Sök

Volvo V70 I Kylar Ras..

3 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Hejsan, va nyss ute o lekte lite, lyckades dra in i en trotoarkant så att ja spräckte kylet, tänkte mes kika upp om de e farligt o åka korta sträckor med bilen utan något vattn i kýlen alls, eller tar motorn mycket skada utav det?
Vore tacksam för svar (:

Påstängd
1 197 Inlägg
4 december 2012
Jag skulle inte köra den mer än nödvändigt, bara flytta på bilen om den stod i vägen tex.
Sen vet jag inte vad vattenpumpen tycker om att gå utan kylarvätska?

218 Inlägg
15 december 2012
Motorn tar ingen skada , så länge den inte körs varm.
Och vattenpumpen tar absolut ingen skada då lagren inte smörjs av glykolen.
Glykol tar död på lagren endast äldre bilar som har släpring som tätar i vattenpumpen för tätningens skull , dem tar skada och läckage uppstår.
Glykol sänker kokpunkten samt förhindrar rostbildning.

-

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2012
osterback skrev:
Glykol tar död på lagren endast äldre bilar som har släpring som tätar i vattenpumpen för tätningens skull , dem tar skada och läckage uppstår.

Hur tänker du nu? Spräckt kylare lär läcka...När motorn går så läcker det ut ännu mer vatten då vattenpumpen pumpar runt den kvarvarande vätskan. När tempgivaren inte är omgiven av kylarvätska har den sämre förutsättning att ge korrekt temp, dessutom lär toppen var tom på vatten o det är i regel den del av motorn som tar stryk lättast... Så KÖR INTE MED BILEN, motorn klarar att gå utan kylning (kylvätska) kortare stunder, men vi snackar kanske några minuter. Jag skulle dock rekommendera att inte köra alls mer än att köra in bilen i garaget.
Senast redigerat av dawwe (16 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 125 Inlägg
16 december 2012
osterback skrev:

Om du inte har något vatten i systemet hur ska du kunna veta när bilen körs varm? Bogsera bort bilen och byt kyl och fyll på kylarvätska. Inte särskilt svårt.

218 Inlägg
16 december 2012
dawwe skrev:
osterback skrev:

Hur tänker du nu? Spräckt kylare lär läcka...När motorn går så läcker det ut ännu mer vatten då vattenpumpen pumpar runt den kvarvarande vätska. När tempgivaren inte är omgiven av kylarvätska har den sämre förutsättning att ge korrekt temp, dessutom lär toppen var tom på vatten o det är i regel den del av motorn som tar stryk lättast... Så KÖR INTE MED BILEN, motorn klarar att gå utan kylning (kylvätska) kortare stunder, men vi snackar kanske några minuter. Jag skulle dock rekommendera att inte köra alls mer än att köra in bilen i garaget.

Som jag skrev inte köras varm och med det menar jag endast kortare sträckor! Toppen tar inte mest stryk det är kolvar, ringar och lopp som blir mest utsatta!  Har aldrig på stått att den inte lär läcka heller!

-

218 Inlägg
16 december 2012
viccoA skrev:
osterback skrev:

Om du inte har något vatten i systemet hur ska du kunna veta när bilen körs varm? Bogsera bort bilen och byt kyl och fyll på kylarvätska. Inte särskilt svårt.

För att vara på den säkra sidan har du helt rätt!

-

Sök