osterback skrev:
Motorn tar ingen skada , så länge den inte körs varm.
Och vattenpumpen tar absolut ingen skada då lagren inte smörjs av glykolen.
Glykol tar död på lagren endast äldre bilar som har släpring som tätar i vattenpumpen för tätningens skull , dem tar skada och läckage uppstår.
Glykol sänker kokpunkten samt förhindrar rostbildning.
Hur tänker du nu? Spräckt kylare lär läcka...När motorn går så läcker det ut ännu mer vatten då vattenpumpen pumpar runt den kvarvarande vätskan. När tempgivaren inte är omgiven av kylarvätska har den sämre förutsättning att ge korrekt temp, dessutom lär toppen var tom på vatten o det är i regel den del av motorn som tar stryk lättast... Så KÖR INTE MED BILEN, motorn klarar att gå utan kylning (kylvätska) kortare stunder, men vi snackar kanske några minuter. Jag skulle dock rekommendera att inte köra alls mer än att köra in bilen i garaget.
Senast redigerat av dawwe (16 december 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure