2706
Sök

Opel Astra (G) Coupé Bertone 1,8 2001-2004 Bilen har börjat hacka vid körning.

3 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Hej! Har fått problem med min Opel. Har inte haft några större problem med bilen sen tidigare. Men detta hände idag när jag skulle köra till jobb. Bilen har börjat gå trögare, man får trycka ordentligt på gasen om man ska kunna komma upp i hastighet. Har jag 5:ans växel i så går den inte över 100km/h. Samt Bilen har börjat hacka då och då, spelar ingen roll om det är 40km/h eller 100km/h. Går hyfsat bra i tomgång men har märkt att den har börjat låta mer.

MVH
Daniel Hallkvist

136 Inlägg
18 december 2012
Kolla tändstiften eller tändkasetten. Tändkasetten kan du ta ut relativt enkelt och lukta på "spenarna" som går ner till stiften. Om en av dem är kass kan det mycket väl lukta som knallpistolerna gjorde man sköt med när man var liten..  Man får lukta nära undersidan av "spenen" liksom... När den är ur kan man också kolla stiften..  Inte alls säkert att det är detta, men kan vara! Relativt vanligt fel..

3 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Tack för ett snabbt svar, om det gör som du skriver är det bara att byta ut tändstiften då?

Kan noll om bilar : (

MVH
Daniel Hallkvist

136 Inlägg
18 december 2012
Nja, om det luktar illa från tändkasettens spenar (nån av dem) är det bara att byta den. Kostar nog runt 2000:- tror jag. Om stiften är kass får du ju byta dem.. finns från 100:- styck utan att blinka! Du behöver nog itne byta båda, skuller jag tro...  om det inte är dags att byta stift iaf?

Sök