2778
Sök

Höga avgasvärden Mitsubishi carisma -00

47 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Bilen får för mycket bränsle så att co och hc värdena är skyhöga, jag är fantastiskt dålig på motorstyrningar och givare så alla tips är välkomna. Mvh.

6 691 Inlägg
17 december 2012
Kan du posta värderna?

De/Dem

47 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Co 0,3 Hc 460 Co 2500 0,7 Lambda 1,00

6 691 Inlägg
17 december 2012
Deffekt katalysator låter det som. Skramlar det om avgasröret?

De/Dem

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2012
Ah, som alltid: "katten" är kass. O ja visst kan det vara så, men det är ju inte det man börjar med. Carisma -00 har väl den där leanburn (GDi) motorn har jag för mig, lite kinkiga rackare som kunde "sota igen". Så åtgärd nummer ett är alltså att ändra körstil, dvs låt motorn ligga på högre varv (ca 4000) så ofta det går, kör på lägre växlar än normalt. Förvisso inte optimalt när det är halt så ta det varsamt. Passa även på att göra en ordentlig service (stift, olje + luft filter samt olja). När du sedan kört iaf 20-25mil, helst mer, med din "nya" körstil så varmkör du bilen ordentligt (4-5 mil på konstanta varvtal kring 4000), och kör in till SBP o mäter värdena på nytt.
Jag förutsätter att du inte har problem med trilskande/ojämn tomgång, kraftigare ryck lite då och då osv, dvs bilen går tämligen normalt. Skriv även ut gränsvärdena, då jag är inte helt 100% på att GDi motorn har lambda 1 som gränsvärde, kan vara högre...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 691 Inlägg
18 december 2012
Gdimotorerna har lambda1 under tester ifall det är friska. Lean-burn läget blir vid landsvägs körning. 20 delar luft till en liter bensin istället för 1:14

De/Dem

47 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Jag tackar o bockar för all hjälp, nu pratar hon om att sälja bilen så vi får se hur det blir.

Sök