Knackande motorljud i Volvo s40 2.0t -00

jock3pock3
18 december 2012 · 25 Inlägg

Hej allesammans,

Har problem med min snurr40! det är så att jag skulle åka hem från jobbet, åker 15 min på e18 och då började bilen först hacka, typ som den ville dö men han gick att köra om man tröck lite mer på gasen,
efter detta resulterade det i att det började knacka lite från motorn, kör då in till kanten och tänkte på vad detta kunde vara, ( behövde hålla lite gas för att bilen ej skulle dö) problemet var ju att klockan var 4 så man vill helst inte stå mitt på trånga 2fils motorvägen med denna trafiken farandes förbi,
så jag körde vidare och körde av närmsta avfart och la mig på sidan för att stänga av kärran, funderade på vad felet kunde vara och kikade på olje nivån,
stickan var helt torr när jag drog upp den, och det knackade värre när jag kommit av e18, ingen oljelampa eller så har indikerat så vart väldigt förvånad av detta. men då är min fråga:

Någon som vet vad som kan ha skett med motorn då den knackar. kan det vara ett lager, vilket tror ni isåfall att det är? eller tror ni veven kan ha gått åt helsike och det är ej värt att rädda motorn?

Det går att starta bilen idag, han går att köra osv, måste bara hålla gas för han kan ej stå på tomgång, har dock ej varmkört den med detta knackande ljud då jag ej vill skada motorn mer ifall det är fallet, (har kastat i lite olja iaf så det smörjer)


Tack på förhand
/jocke

Sharky
19 december 2012 · 10 287 Inlägg

Bättre rubriker är ett hett tips. Att bara ange namnet på en bilmodell som Topic är lite tunt.
Nu är jag hygglig och fixar rubriken åt dig och flyttar tråden till rätt forumsdel.

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lalla78 Drifttekniker VA
19 december 2012 · 580 Inlägg

Låter som att vevlagren gett upp och att den går aldeles för tungt. Därav att den inte orkar gå på tomgång. Men har den gått utan olja så kan det vara mycket som gått åt helvete.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
jock3pock3
19 december 2012 · 25 Inlägg

Okej, kan man se på lagren om de har gått? tänkte om man kan se på dem och byta ut aftersig för att se om man lyckas lösa det eller så kastar man bara pengar i sjön men värt ett försök.!

robbinT
19 december 2012 · 341 Inlägg

Renovering eller en beg-motor är det nog som gäller för din del. Det senare är billigare och enklare

Lalla78 Drifttekniker VA
20 december 2012 · 580 Inlägg

robbinT skrev:
Renovering eller en beg-motor är det nog som gäller för din del. Det senare är billigare och enklare

Precis som Robbin säger är det hel renovering eller byte av motor. Byte av motor är ju klart billigare och går snabbare. Köp en motor på skroten. Eller om du inte kan byta motor själv är det nog lika bra att köpa en ny S40. Dom är ju så billiga nu för tiden (du får ju tag på en skaplig för runt 15000:-). Dessutom kan du använda din gamla som reservdels bil. Ska du låta en verkstad göra motorbytet så springer kostnaderna iväg rejält.

Senast redigerat av Lalla78 (20 december 2012)

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Richtenb
21 december 2012 · 1 365 Inlägg

Fast för 15 000 får man ju en bättre begagnad S40 av samma årsmodell.

Varför inte sälja i bilen i delar eller som den är och kanske få 3000, sen köpa en annan bil?

Nu vet jag iofs inte om bilen i övrigt är tokfräsch med en massa specialdelar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
lighter22
21 december 2012 · 436 Inlägg

Som tidigare skrivit redan byta motorn e det som gäller för din del du kan alltid testa om du vill ge det ett försök att göra ett oljebyte 50% ATF olja och 50% vanlig motorolja av klass finare låta motorn gå med detta i ca 20 min varva gärna lite med gasen till typ 3-4000rpm

när motoroljan är av slaget låg värre så det som brukar ge med sig först är faktiskt lyftarna gör man denna behandling så finns det en LITEN lägg märke till caps locken LITEN chans att det rättar till sig har du tillgång till komp mätare så vore ett komp test vettigt

detta räddade min S40 1/3 gånger som motorn betedde sig på detta viset dem andra 2 var det kolven som hade gått = byta motor tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang