2498
Sök

Volkswagen Polo, 03/04, Gasspjällsproblem

3 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
• Bilmodell
Volkswagen Polo, BBY motorkod.

• Årsmodell
03/04

• Miltal
22.000

• Modifikationer på bilen 
KN filter i orginal luftburk

• Hur yttrar sig felet? 
Bilen går i nödläge och tar sig knappt fram. EPC och motorlampa lyser.
Felkoderna jag får upp är:
P1581
P1542
P1172
P1554
P1545
Samtliga felkoder har jag fått på båda spjällhusen.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet är permanent. raderas felkoderna så återkommer de direkt, behöver inte ens starta motorn mellan utan räcker med att tändningen är på.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Första spjällhuset demonterat och rengjort.
Grundinställning av spjällhus gick inte att göra.
Felkodsavläsning på mekonomenverkstad.
Spjällhus bytt mot ett från bildemonteringen.
Kontakten till spjällhuset bytt.

• Hur det började.
Var och tvättade bilen dagen innan den skulle in på besiktning.
Besiktade bilen, de fick inte kontakt med sitt instrument så de fick kolla avgasvärdet på gamla viset. Annars gick bilen igenom.
Åkte hem, skulle iväg och handla, EPC och motorlampan började lysa.
Kopplade in min Vag5053 i bilen och kollade felkoderna. Fick upp felkoder på spjällhuset. Rengjorde spjället och raderade felkoderna och försökte grundinställa det, gick inte.
Körde bilen till mekonomenverkstad som också trodde att det var spjällhuset som spökade.
Beställde ett nytt från bildemonteringen, monterade och grundinställde det, gick inte att grundinställa.
Felkoderna kommer tillbaka direkt de är raderade.
Läste på nätet att nån haft problem med att kablarna till kontakten glappat då kablarna gör en tight 180 graders vändning direkt efter kontakten. Åkte till Bilmetro och köpte ny kontakt och förlängde kablarna lite och bytte kontakten. Gick inte nu heller att grundinställa spjällhuset.
Ibland står spjällhuset bara och tuggar i en evighet och ibland står det"Not suported by this ECU" när jag skall grundinställa det.

604 Inlägg
22 december 2012
Vet inte om du har vajer till gasspjället men om så går inte grundinställning att göra om vajern är feljusterad.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

3 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Nej, det är elektriskt styrt.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
22 december 2012
Du har inte funderat att ta den till en aukt. VW verkstad och kanske det finns en aktion där man uppdaterar motorstyrdonet för eliminera dessa "fel"

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

3 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Menar du att det finns en uppdatering för det eller menade du att det kanske finns det?
Anledningen till att jag inte varit till Vag här i Borlänge är att jag är tveksam till om det är värt att lämna in bilen där då det kostar multum jämfört med att skruva själv och bilen har som sagt gått 22.000 mil och är bra sliten i klädsel och inredning.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
25 december 2012
Neldemo skrev:
Menar du att det finns en uppdatering för det eller menade du att det kanske finns det?
Anledningen till att jag inte varit till Vag här i Borlänge är att jag är tveksam till om det är värt att lämna in bilen där då det kostar multum jämfört med att skruva själv och bilen har som sagt gått 22.000 mil och är bra sliten i klädsel och inredning.

hur mycket tid, pengar och jobb har du redan lagt ner på det nu? Tror du kanske är uppe i vad det skulle kosta att uppdatera mjukvaran med kontrollavgiften redan om inte över. PM:a ditt reg nr så kan jag kolla med nån i våran VW-verkstad om det finns någon aktiv aktion på din bil. Dessa är sedan kostnadsfria sedan fabrikanten känner till felen och åtgärdar dessa.

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Sök