2327
Sök

MG ZR 2003 - Blir ingen värme i bilen

3 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
Hej,

Kör runt i en MG ZR 2003 med lilla motorn på lite över 100 hk.
Problemet är att glykolen tidigare var slut då jag märkte att motorn blev väldigt snabbt varm så slängde i en 50/50 färdigblandad 1L flaska efter råd från min lokala Statoil mack.

Detta avhjälpte till en del men nu har jag sett den fortfarande lite till o från blir varm så det var kanske för mycket vatten i blandningen så tänkte köpa koncentrerad och slänga i lite men bilen vill idag inte bli varm även om jag drar på fullt ös på värmen och letar bland dom olika fläktlägerna.

Kan allt bero på glykolen eller kan något annat vara fel?

Tack på förhand,
Johan

218 Inlägg
26 december 2012
Du kan ha en termostat som inte öppnar när motorn kommer upp i temp!

-

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 december 2012
Det är inte bra att ha fel mängd eller fel sorts kylarvätska i en K-serie. Vad hällde du i för glykol? Det ska vara OAT och inget annat i den. Om du hällt i fel så rekommenderar jag att du tömmer systemet, spolar ur det och fyller på med rätt mängd av rätt sort så snabbt som möjligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

218 Inlägg
26 december 2012
caromania skrev:
Det är inte bra att ha fel mängd eller fel sorts kylarvätska i en K-serie. Vad hällde du i för glykol? Det ska vara OAT och inget annat i den. Om du hällt i fel så rekommenderar jag att du tömmer systemet, spolar ur det och fyller på med rätt mängd av rätt sort så snabbt som möjligt.

Ja det blir väl en redig sörja om man blandar den med vanlig blå glykol, kan sätta igen kyl och värmesystemet.
Scania och volvo lastvagnar kör bara på den nya sortens glykol  gul tror jag att den är  och där är inte att rekomendera att blanda!  Blir dyrt!

-

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 december 2012
Ignorera färgen, det är olika fabrikat som roar sig med att färga på olika sätt. Du ska leta reda på OAT-glykol oavsett färg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök