1554
Sök

Saab 9-3 -04 dog under körning.

4 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Hej

Har en 9-3 LPSS -04 som plötsligt dog under körning. Inget hack eller hostningar innan som gav någon indikation. Bara som om någon drog ut sladden. Dog på en halv sekund.
Körde i ca 2000 varv på 4:an när det hände.

Bilen har gått knappt 11 000 mil. Som sagt, inga tidigare indikationer. Gick som en klocka.
Motorlampan lyser nu men i övrigt ser allt ut som det ska. Inga säkringar ska ha gått.

Den stora ledtråden är väl att startmotorn inte snurrar. El-fel? Något klassiskt relä som brukar gå som kan ha den här effekten? Det klickar bara till bakom instrumentpanelen där jag vrider på nyckeln.

Skulle behöva bilen i morgon så det är lite panik. Och ingen verkstad öppen idag.

Hoppas på lite hjälp och idéer.

Tack på förhand.

Andreas

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 januari 2013
Låter som att batteriet givit upp.

Laddar den som den ska?

2slow

4 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
azid skrev:

Laddar den som den ska?

Fast allt annat funkar ju som det ska. Lampor och annat i panelen ser inte trötta ut eller annat. Och om det var batteriet som var klent så borde den väl inte dött mitt under körning när generatorn jobbar? Eller har jag fel?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 januari 2013
andrreash skrev:
azid skrev:

Laddar den som den ska?

Fast allt annat funkar ju som det ska. Lampor och annat i panelen ser inte trötta ut eller annat. Och om det var batteriet som var klent så borde den väl inte dött mitt under körning när generatorn jobbar? Eller har jag fel?

Om generatorn inte laddar som den ska så stannar bilen. Du får mäta spänningen mellan batteripolerna och se vad du får fram, alternativt prova ett annat batteri.

Kan även vara besinpump men då ska motorn gå runt endå tycker jag.
Senast redigerat av azid (6 januari 2013)

2slow

4 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Hejsan. Ok. Men om så är fallet så borde den starta med kablar va? Kan ju testa det. Inga mätverktyg här.

Tänkte lika dant med pumpen. Plus att man tycker att den borde tagit några sekunder på sig att dö när bränsletillförseln dog ut.

Sök