Hej!
Har inte varit aktiv på forumet så hoppas jag håller mig efter regelverket:)
Precis köpt en jetta mk2 -88 1,8.
Det verkar som det är något sorts "glapp" i växellådan eller någon annanstans i drivlinan.. Om bilen står på plan mark med växel i, kan man putta den fram och tillbaka minst 20-30cm.
När man lägger i ettan eller backen och släpper upp kopplingen sakta, så smäller det till när man når dragläge.
På samma sätt smäller det till oavsett vilken växel man kör i, om man motorbromsar och sedan gasar på, så är det precis som det är ett glapp, eller spel, på en ganska bra bit innan "något" "tar emot" eller "får fäste" typ metall mot metall i växellådan. Lite luddig och snurrig förklaring kanske, ursäkta:)
Känns som det borde vara växellådan, men kan det vara något annat i motorn som glappar?
Kopplingen tar ganska högt upp och urtrampningslagret låter lite, så hade tänkt byta detta ändå.
Vill mest känna mig säker på att det räcker att byta växellådan med koppling, så man inte sitter där med samma spel/glapp efteråt..
Tacksam för förslag på vad det kan vara, gärna något test man kan göra alá uteslutningsmetoden

god kväll!