Volvo 244 med d24 startar inte..

Foppa__ Praise the lower'ed
14 januari 2013 · 210 Inlägg

Tjenare..

jag har en volvo 244 med en D24 sugmotor i. (konverterad)
den har gått kanon för mig och alltid startat (haft bilen i ca 6veckor)
Men för några dagar sedan så var det blött ena kvällen och så frös det på (blev kanske 5 minus grader) och efter det så startade den inte..
bytte batteri och malde som en idiot på starten, Motorn går runt och allt.
Efter ett tag så startade den och gick som den skall.. körde den varm..
Senare på kvällen så startade jag den igen utan konstigheter.
Morgonen därpå var den stendöd igen och jag har inte fått liv i den sen dess..
kan ju även tillägga att det har inte varit kallare än ca 4 minus grader sedan dess..

Går det på nått sätt kolla så att glödstiften verkligen glödar?
vad kan det annars vara för fel?
Förra ägaren hade problem en gång med ispropp i bränsleledningen, han körde på villaolja och utan K-diesel.
Jag kör på "köpe"diesel och hade i en flaska K-diesel precis när ja köpte bilen..
Borde den inte starta på Startgas eller liknande ?
eller ska jag koppla loss en bränsleledning å köra en tank med diesel vid sidan av och se om den startar? jag har en sån manuell pump så jag kan pumpa fram dieseln till pumpen..

Mvh Foppa
P.s! jag behöver hjälp snarast möjliga då jag behöver bilen till jobbet..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131
Macke455
14 januari 2013 · 11 Inlägg

När min d24ra blev trögstartad i höstas så misstänkte vi att insprutningspumpen tog luft någonstans men det var bara en 80A bladsäkring under glöd relät som tydligen blivit så oxiderad så den brann. ville inte starta på morgonen men gick igång efter en stund oglödd förstås, hade stått i varmgarage då, när den blivit varm startade den men ju längre och kallare den blev desto sämre startade den igen. Andra gången i vintras började den starta lite sämre och då var det några glödstift som var sönder. Så kan vel kanske bara vara glödningen om du har tur.

Foppa__ Praise the lower'ed
16 januari 2013 · 210 Inlägg

tackar..
Jag har bytt glödstiften nu.. den startar fortfarande inte.. Jag misstänker en ispropp i bränsleledningen.. har dessvärre inte tillgång till värmegarage så jag skall testa å hissa upp bilen å ställa på pallbockar, klä in bilen pressening å dra på en värmefläkt under bilen så att jag tinar upp den.. då borde den starta sedan..

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang