2794
Sök

Riktning på termostaten

845 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Har som sagt en Audi 100 2.3E från 88 och enligt tempmätaren går den upp till 100 grader ibland. Tänkte jag skulle byta termostat, men köpte en 87 graders termostat men tempen går fortfarande upp till 100 grader. Kom då på att termostaten kanske sitter åt fel håll, eftersom när motorn når 100 grader så är övre slangen skållhet och den undra lite pissljummen. Det sitter inget luftningshål på termostaten, så det spelar väll ingen roll hur man sätter den antar jag?

1 366 Inlägg
16 januari 2013
Det spelar stor roll hur man sätter den. Nu vet jag inte om en 88 och en 94 har exakt samma konstruktion men kolla in detta. Om du har satt den fel så ska du inte köra en meter innan du byter.

http://www.2carpros.com/questions/audi- … thermostat

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 januari 2013
Delen med fjädern inåt, om du förstår hur jag menar.

Edit: Som på bilden i länken ovan.
http://cdn.2carpros.com/automotive_pictures/198357_Graphic_289.jpg

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 januari 2013)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

845 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
te_wik skrev:
Delen med fjädern inåt, om du förstår hur jag menar.

Edit: Som på bilden i länken ovan.
http://cdn.2carpros.com/automotive_pict … ic_289.jpg

Mvh Tommy

Då är den rätt iallfall. Den den på bilden har har ju ett lufthål, men det har inte min, så då spelar det ingen roll hur man vrider den när den väl är inne?. För jag har märkt att vid 90 grader så är den övre slangen jätte varm och den undre bara lite varm på ovansidan

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 januari 2013
Det spelar ingen roll då nej. Har du varmkört bilen mer än till 90 grader då? Man ska inte lita blint på mätaren utan låt den gå lite varmare och känn sen på slangen. 90grader är ju precis vid termostatens öppningstemperatur och ifall mätaren visar lite galet så har den kanske inte öppnat än.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

845 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
kom upp till 98 grader och motorfläkten brummade till en stund när jag kom hem från jobbet och stod på parkeringen. Körde lite utan kylvätskelock för att se så att alla luftfickor försvann, men det verkade inte finnas några.

477 Inlägg
17 januari 2013
om termostaten sitter rätt och "halva" motorn blir varm så kanske du ska kolla att vattenpumpen inte har stannat?
vet ej hur den sitter på din motor så kan inte säga om det är lätt eller bökigt....

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

2 251 Inlägg
17 januari 2013
En motor ska snabbt nå hög arbetstemperatur, hålla sig där utan att bilen kokar. Ju varmare dess bättre. Och att fläkten går när du stannat är ett bra tecken för då fungerar termostaten. Släpper riktigt varmt vatten till kylaren. Lylarems termokontalt känner detta och kör igång fläkten. Gamle bilmecken menade att fläkten ska gå då och då.
Har du en felande (öppen) termostat eller en som öppnar vid för låg temp så lär du märka detta nästa gång du tankar. Bilen blir mycket törstig!

845 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Den blir varm på nolltid, men den stannar inte på 87-90 grader, bara det som gör mig lite fundersam :-)

Sök