2841
Sök

Bmw e38 m60 pyser vattenånga ur motorn

4 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Hej hej!

Har problem med min BMW 740 e38 med M60-motorn. Den har senaste veckorna druckit i sig en del kylarvätska (fyllt på cirka 4L+). Har haft problem med värmen till och från, direkt efter påfyllnad av kylarvätska blidde det lite bättre men när den försvann blev det sämre. Nu har det blivit ännu mera problem. Märkte att motorn ryker massvis med vattenånga, både från avgaserna men även direkt från motorn. Det pyser och tjuter och låter och kommer massvis med vattenånga som luktar gammalt strykjärn. Det kommer ifrån "vänster bak" tittat på motorn när jag står framför bilen med motorhuven öppen. Det är även en plastslang som gått sönder. Den har en kabelhärva i sig. Motortemperaturen står konstant på strax över rakt upp (någon millimeter). Känner mig i väldigt desperat behov av hjälp här, så alla tips och tankar om vad jag borde och inte borde göra uppskattas!

Bifogar två bilder!

http://img841.imageshack.us/img841/2377/img1693mi.jpg

http://img534.imageshack.us/img534/4729/img1692ec.jpg

2 024 Inlägg
22 januari 2013
Den där slangen är väl bara att trycka i igen, den har ju släppt från huset den varit intryckt i. Vattenläckan kan ju vara så enkelt som en vattenslang, slangarna till kupens värmepaket sitter väl precis där nånstans. I värre fall kan det ju vara nån packning eller rent av nåt som spruckit. Omöjligt att gissa utan att titta på det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Njäeh, det syns inte så bra på bilderna men den har spruckit (vet hur sprucken plast ser ut, vass och dan). Okej, får hoppas på det bästa. Tänkte på hur illa det är, om man skall låta bilen stå still eller om man kan köra iväg den till verkstad eller nåt?

4 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Okej, update; har hittat två saker det kan vara (det är väldigt trångt och bökigt så vet inte exakt). Men en sak är någon form av gummislang som sitter fäst på någonting högt upp på bilen (mitt emellan luftintagen och precis under vindrutan). Den går nedåt och sedan lite snett åt höger (färdriktning, alltså vänster om man tittar på motorn). Den droppar och ryker en massa.

Del två: Det sprutar ut vit vätska ur en slang som ser ut att vara sprucken nästan vid infästningen. Slangen är en av två som går in i motorn på kortsidan mot vindrutan, dessa slangar kommer ifrån vänster (färdriktning) och går krökta in i motorn. Den sprutar inte hela tiden utan mest lite sporadiskt.

EDIT: Första slangen jag talar om verkar vara någon form av utloppsslang om jag förstår ritningarna rätt, så den ska la se ut som den gör. Jag TROR, svagt baserat på dåliga ritningar på internet att slang 2 är "SLANG F MOTORINSUG OCHTILLS.VATTENPUMP" som den var fint översatt till svenska, engelska namnet var: "Hose f engine inlet and addit.water pump". Part number: 64 21 8 380 270. Är dock inte alls helt säker, inte för fem öre en gång.

Sök