3687
Sök

Är motorn körd/skuren på Audi V6??

392 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#1
Tjenare ! har ett liten fråga !

Var å skulle leka lite me ny inköpta quattron ikv, startade bilen å drog iväg.. ja vet att den läcker olja men de fanns på stickan så tänkte att ja hinner dra ett litet ställ iaf.. nåväl, ja kmr max en km förän motorn sakta dör, drar igång hon igen, hon tvekar inte.. kör nog intens en km tills ja känner att bilen inte mår bra, då nyper aset igen men den startar dock nästan lika lätt den här gng oxå. Då börjar ja höra att de tickar högre än normalt från topparna.. DÅÅ först kollar ja oljetrycket, å där stod de på 0 !!  efter det så har den bara bogseras, motorn har inte vart igång. Vattentempen hann aldrig ens komma upp i 60 grader.

Bilen är i fråga en Audi 100 -93 med en 2,6 liters V6:a

Frågan: Är lagrena körda, ramlager, kamaxellager osv!? nått annat som kan ha haverera?

BTW, nu när ja ändå skriver så har ja hunnit krajja två motorer idag (EXTREMT stor oljeläcka i brukisen mitt inne i "ingenstans") så hoppas nån har nått positivt smile
Senast redigerat av Fillppa (29 november 2012)


Random Hero
4 047 Inlägg
29 november 2012
#2
Bilen läcker olja, du vet att du har dåligt med olja, du har en kall motor, men ändå ska du skicka ut den?

Du borde lyssnat när motorn sa ifrån o dog första gången och tänkt " nej detta får jag nog kolla upp"

Det är väl bara att börja riva motor? wink

Dog food lid. Backwards

392 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#3
De behöver inta va ett stort fel när de sitter i hjärnan wink men man gör sina misstag som sagt sad men olja fanns de dock, för så mkt läcker den inte. Sen skulle ja pröva om gashänget släppt lite, så de va int tänkt å plåga skiten ur henne direkt.

Hoff hoff har ju inte tid wink

fast tänkte ja skulle besikta den först så drf ja frågar. Om dom kan ha klarat sig el om dom är helt körda
Senast redigerat av Fillppa (29 november 2012)


490 Inlägg
29 november 2012
#4
fixa oljeläckaget först och främst. tippa i olja och prova. är det kört så är det men värt ett försökt innan du plockar isär!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
29 november 2012
#5
det är nog att börja riva som gäller ... eller byta motor är väl det lättaste


392 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#6
sonaxvax skrev:
fixa oljeläckaget först och främst. tippa i olja och prova. är det kört så är det men värt ett försökt innan du plockar isär!

De slår väl rätt ordentligt när lagrena snurrar med.

fast veven glider ju runt i tråget, borde den inte få lite smörjning iaf?? eller går den bara genom kanalerna till lagrena??


7 281 Inlägg
29 november 2012
#7
Kasta i olja och hoppas att den håller en stund till. Du har inte direkt mycket att förlora i dagsläget...
Förmodligen har kam, vev, lager och stakar tagit stryk.


392 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#8
Brains skrev:
Kasta i olja och hoppas att den håller en stund till. Du har inte direkt mycket att förlora i dagsläget...
Förmodligen har kam, vev, lager och stakar tagit stryk.

Känns som så, hoff man blir bra less över sina klåpartakter !!

hade lite planer på överladdning på den där men ska se nu tongue


392 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#9
Har bytt lite packningar men får inge tryck ändå

Har kvar oljebyte, vad brukar gå på dom här?  Nån som vet :-)


392 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#10
Nu har ja hitta problemet, letade reda på lite motorskisser å fann två oljetrycks ventiler av backventils typ under insuget, meckade bort insuget å tog ut två ventiler.  En av dem släppte igenom hela tiden så där har vi orsaken till vrf ja inte har oljetryck


5 149 Inlägg
26 januari 2013
#11
brukar ju höras om dom.är körda i lagren. knackar som en kall d24 ungefär. bara fylla olja och starta, har den knackat lagrena så har du ju inget att förlora. är den slut så är den. känns både lättare och billigare och byta moroten om den skulle tagit skada.
ne i med olja å låt den stå en stund på tomgång och kolla om du har oljetryck . låter den inte illa så åk;)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

392 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#12
mb_pucken skrev:
brukar ju höras om dom.är körda i lagren. knackar som en kall d24 ungefär. bara fylla olja och starta, har den knackat lagrena så har du ju inget att förlora. är den slut så är den. känns både lättare och billigare och byta moroten om den skulle tagit skada.
ne i med olja å låt den stå en stund på tomgång och kolla om du har oljetryck . låter den inte illa så åk;)

jupp har beställt en ny ventil som åker i nästa vecka me ny olja, ska i en femma till sommarn ändå så ja leker vintern ut me den iaf om den håller smile



Sök