Passaten får knappt nån värme

patrik531
23 januari 2013 · 334 Inlägg

hejsan har ingen värme i cupen.. har läst en massa o fattar inget.. vart sitter dom där returslangarn in o ut från kupen och så nån som har ett förslag hur man luftar ett värme system.. får jätte lite värme i bilen. temp mätarn står på stadiga 90 grader ständigt.
bilen har ståt ute och knappt används vad kan felet vara..

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
patrik531
23 januari 2013 · 334 Inlägg

o nää inge vatten försvinner har fyllt på glykol. oljan finns inte i vattnet o inte tväsrt om så det är inte toppa packningen som e väck..

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
worlax
23 januari 2013 · 280 Inlägg

Kollat termostaten?

Meaganeowner
23 januari 2013 · 2 250 Inlägg

Tror inte på felande termostat. Motorn håller ju 90 grader.
Det går två slangar från motorn in genom motorrummets bakre vägg. Under vindrutan. Den ena brukar alltid vara lite varmare än den andra. Är de lika varma står vattnet stilla i slangarna, p g a tätt värmepsket. Propp av skit. Lossa slangarna och spola med ljummet vatten. Obs du får inte koppla vattenslang direkt, bara hålla emot. Värmepaketet tål inga 7-8 kg:s vattentryck. Om det  ät bra genomströmning så är det något av luftsplällen som inte rör sig när du vrider på värme och luftrattarna. Dagens bilar har ingen värmeblandningskran för vatten till kupeementet så som det var förr. Göminte att fylla på med rätt blandad kylarvätska av samm typ som tidigare. Blanda inte för då kan det bildas geggaproppar i kylsystemet. Kanske det som hänt i värmeelementet. Läge att spola rent hela kylsystemet och fylla på ny fräsch kylvätska när du ändå håller på?

Meaganeowner
24 januari 2013 · 2 250 Inlägg

Tror inte på felande termostat. Motorn håller ju 90 grader.
Det går två slangar från motorn in genom motorrummets bakre vägg. Under vindrutan. Den ena brukar alltid vara lite varmare än den andra. Är de lika varma står vattnet stilla i slangarna, p g a tätt värmepsket. Propp av skit. Lossa slangarna och spola med ljummet vatten. Obs du får inte koppla vattenslang direkt, bara hålla emot. Värmepaketet tål inga 7-8 kg:s vattentryck. Om det  ät bra genomströmning så är det något av luftsplällen som inte rör sig när du vrider på värme och luftrattarna. Dagens bilar har ingen värmeblandningskran för vatten till kupeementet så som det var förr. Göminte att fylla på med rätt blandad kylarvätska av samm typ som tidigare. Blanda inte för då kan det bildas geggaproppar i kylsystemet. Kanske det som hänt i värmeelementet. Läge att spola rent hela kylsystemet och fylla på ny fräsch kylvätska när du ändå håller på?

patrik531
24 januari 2013 · 334 Inlägg

ska prova de idag sitter som 2 luft nipplar på dom 2 alu rören som går in på vänstersida när man står framför bilen. dom rören blir inte varma.

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Meaganeowner
24 januari 2013 · 2 250 Inlägg

Definitivt INTE de rören och INTE de nipplarna! De tillhör AC-anläggning! Får inte röras! för då kommer inte AC:n längre att fungera utan större och dyrbar reparation! De ska också vara kalla!

Nej, du ska leta efter två varma slangar från MOTORN som går in i kupen....

patrik531
24 januari 2013 · 334 Inlägg

killa filtrert som satt där de va igen täppt till max ska byta de nu kan de hs nån värkan till värmen i kupen

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Meaganeowner
24 januari 2013 · 2 250 Inlägg

Kör utan filter på vintern..... Inget pollen då.

patrik531
24 januari 2013 · 334 Inlägg

dom 2 tjocka svarta slangarna blir inge varma vad e felet då

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
A-Dahlgren Dahlgren
24 januari 2013 · 450 Inlägg

Och du har ingen ispropp

Meaganeowner
24 januari 2013 · 2 250 Inlägg

Om det nu är rätta slangar du letat rätt på, så kan det var gegga av glykolblandningar eller annan skit som satt igen bärmeelementet inuti bilen. Lösningen finns ovan

patrik531
24 januari 2013 · 334 Inlägg

när jag lufta lite på den ena slangen vart den andra varm. har stält in den i verkstan för i se om den tinar upp tills måndag

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
patrik531
28 januari 2013 · 334 Inlägg

nu blir bara den ena slangen in till kupen varm skall båda bli varma?!

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Meaganeowner
28 januari 2013 · 2 250 Inlägg

2013-01-24 06:50        Missade du det jag skrev?

patrik531
28 januari 2013 · 334 Inlägg

skall lossa dom 2 slangarna o spola lite försiktigt där skriver sen om de va de som va felet :-)

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
it_mutt Avstängd
28 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tror inte på felande termostat. Motorn håller ju 90 grader.
Det går två slangar från motorn in genom motorrummets bakre vägg. Under vindrutan. Den ena brukar alltid vara lite varmare än den andra. Är de lika varma står vattnet stilla i slangarna, p g a tätt värmepsket. Propp av skit. Lossa slangarna och spola med ljummet vatten. Obs du får inte koppla vattenslang direkt, bara hålla emot. Värmepaketet tål inga 7-8 kg:s vattentryck. Om det  ät bra genomströmning så är det något av luftsplällen som inte rör sig när du vrider på värme och luftrattarna. Dagens bilar har ingen värmeblandningskran för vatten till kupeementet så som det var förr. Göminte att fylla på med rätt blandad kylarvätska av samm typ som tidigare. Blanda inte för då kan det bildas geggaproppar i kylsystemet. Kanske det som hänt i värmeelementet. Läge att spola rent hela kylsystemet och fylla på ny fräsch kylvätska när du ändå håller på?

Mnja. Inte alls ovanligt att "skiljeväggen" i värmepaketet lossnar på VAG-kärror. Så slangarna kan hålla liknande temp utan att det för den skull innebär att du vare sig har stopp eller att klaffarna inte öppnar.

Med andra ord, en genomspolning som "ger ett bra resultat" behöver inte alls vara att det löst sig, med en slut mellanvägg så kommer du ha bra flöde genom värmepaketet utan att få ut någon värme.

HAR man däremot bra genomflöde, så kolla just klaffarna, rör dessa sig som de ska, så ja, då är det nog mest troligt dags för ett nytt värmepaket.

Senast redigerat av it_mutt (28 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang