Högt tryck i kylsystemet efter frysning.

Exell
21 mars 2013 · 99 Inlägg

Tjena,
Har en Peugeot 406 2.0t som frös för nån vecka sen, tinade upp den dagen efter och fyllde på vatten med glykol.

Nu är det så att jag böt locket till termostathuset i dag då det va en spricka i det.
Startade bilen och den gick bra upp i temp och så.

Men sen började den gå ojämt på tomgång och bygger upp ett väldigt högt tryck i kylsystemet (slangen mellan kylaren och termostaten sväller upp så det ser ut som den ska sprängas).

Öppnar man locket till expantionskärlet och startar bilen så bubblar det som fan och trycker ur sig vatten.

Då till min fråga är det topplockspackningen eller kan det vara något annat fel?

Kan tillägga att bilen har stått sen vi tinade upp den. Alltså inte startad eller körd.

Senast redigerat av Exell (21 mars 2013)

nordhmedh
21 mars 2013 · 13 Inlägg

Låter som en topplockspakning som gått!

Volvo 745 "Om606.962" (1990)
volvochefen
21 mars 2013 · 514 Inlägg

Kan ju vara så illa att toppen har spruckit då den frös

Volvo 945 "tdi" (1992)
KinazzZ
21 mars 2013 · 235 Inlägg

Det som de skulle kunna va annars är väl termostat eller vattenpump. Men räkna med att byta packningen. Den kan ju fortfarande ha en propp i systemet nånstans men om den stått i värme en dag eller två så borde de tinat. Om du byter packning kolla VÄLDIGT noga hur toppen ser ut vid kanalerna.

Kokar den?

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Exell
21 mars 2013 · 99 Inlägg

Tänkte skruva isär den i morgon och kolla.
Nej den kokar inte ligger bra och stadigt i temp.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 mars 2013 · 1 778 Inlägg

Luktar det avgaser i vattnet?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Exell
21 mars 2013 · 99 Inlägg

Har inte luktat så noga men det luktade nånting.

Meaganeowner
22 mars 2013 · 2 250 Inlägg

Lugn bara lugn......  en sak i taget innan du demonterar allt i motorrummet.

Visst kan det vara allvarliga motorskador, men....

Fryser det i kylsystemet, ja då kokar det på de ställen där det blir varmt, varma ställen i motorn, främst i toppen.
Tempmätaren kan fortfarande visa låg eller normal temperatur (gäller även det jag skriver nedan), allt beroende på var givaren sitter.

För högt tryck i systemet: Tryck som normalt släpps ut vanligtvis genom en av två ventiler i expansionskärlets lock. Det sitter alltid två ventiler, en släpper ut när ett visst från fabrikanten lagom tryck uppnåtts, en annan släpper in luft när motorn - kylsystemet svalnar, annars skulle det kunna suga ihop slangar, värmepaket mm.
Kanhända frös det i expansionskärlet, eventuellt också just i kylsystemets ventiler (sitter i de flesta bilmodeller just i  oirignallocket till expansionskärlet, eller någon annan hög punkt i systemet och så blev det ett allt för  högt tryck. Gissar att du eventuellt har flera läckor nu, kanske i kylaren eller värmepaketet (de är känsligast).

Om Du satte i ett lock (från t ex en plastdunk) som inte var original, kommer det att bli ett allt för högt tryck igen! För trycket måste regleras, annars händer just detta... Slangarna blir först som välfyllda julkorvar, sen går det hål någonstans. Oftast inte blockpackningen utan vid svagare delar i systemet. Blockpackningen skadas för att toppen slår sig när värmen blir för hög och motorn utsätts för kraftiga temperaturväxlingar. Typ kallvatten i en överhettad stekpanna. Den blir inte fin i botten.

Är det läck i systemet kommer bilen att koka! Bara att testa vilken bil som helst, utan lock (med ventiler) så kokar de alla när de blir varma!
Det ska vara ett visst tryck i systemet, för vatten kokar först vid högre temperatur än 100 grader om det sätts under tryck.
Dagens motorer trivs bäst vid högre temperaturer på vissa ställen i motorn. Har med godstjocklek mm att göra.

Så i med ett oirignallock. Fyll systemet. Varmkör. Leta eventuella läckor...... som kan vara svåra att hitta om de sitter högt upp i systemet, t ex högt upp i expansionskärlet, eller överst i kylaren (locken, packningar eller där du skruvar fast locken,  då kommer bara ånga ut, ej kylvätska. Samma sak blir det om ventilerna inte fungerar som de ska!  Lycka till!

Senast redigerat av Meaganeowner (22 mars 2013)

Meaganeowner
22 mars 2013 · 2 250 Inlägg

Ooops. Du bytte (inte böt-fälldes, vilket är något annat) visst locket till temostathuset.....  men sak samma. Fick Du inte ordentligt tätt så blir det inget tryck i systemet.....   läs ovan vad som händer då.


(Bötat bötade böttade byttade bytat battat böttat ....  Ser ofta dessa "nya ord" i olika forum, men men de går att förstå.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang