3740
Sök

Problem med volvo 945 turbo

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#1
vi har ett problem med kompisens volvo 945 turbo.
(nyrenoverad motor samt topp)

vi ¨har åkt på ett problem som vi inte kan komma på vad felet är!
vi renoverade motorn, slängde i den igen!
orginal spridare, turbo osv.
allt helt orginal!

startade utan problem vid första försöket, provkörde, laddade 1,5 bar, utan något ork alls!


efter några veckor stillestående så skulle vi starta upp bilen! vägrar starta, rullar igång hur fint som hällst!
så vi bytte LMM,Tempgivare,Svänghjulsgivare,turbo, spridare,tändningsboxen och bränsleboxen... ingen skillnad!
nu vill den inte ens starta på startgas!
vi har kollat allt! men får ändå inte igång den!

någon som kan hjälpa oss?
Senast redigerat av Tryck_o_pys (28 mars 2013)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Forummoderator
18 318 Inlägg
28 mars 2013
#2
Varför den inte har ork vet jag inte. Kan inte sånt.

MEN! Tändningslåset på 740/940 brukar ge upp. Då går startmotorn men tändningen blir då avslagen för att sedan gå på igen när man släpper nyckeln. Sätt nyckeln i läge 2 (Tändning på) och tvångskör startmotorn med en skruvmejsel eller nåt om det går att komma åt. Funkar det då så är ett problem löst...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
Varför den inte har ork vet jag inte. Kan inte sånt.

MEN! Tändningslåset på 740/940 brukar ge upp. Då går startmotorn men tändningen blir då avslagen för att sedan gå på igen när man släpper nyckeln. Sätt nyckeln i läge 2 (Tändning på) och tvångskör startmotorn med en skruvmejsel eller nåt om det går att komma åt. Funkar det då så är ett problem löst...

japp tyvär är det så, även på 850, tändningslåset gav redan upp vid början, så vi drog om en kabel till startmotorn och satte den på en knapp! har funkat fint alla gånger nu smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#4
utifall jag har glömt och skriva det,
bilen får både bensin och jättefin gnista!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

755 Inlägg
28 mars 2013
#5
Tryck_o_pys skrev:
utifall jag har glömt och skriva det,
bilen får både bensin och jättefin gnista!

1.5bar ladd med original boxar?!!?!?! börjar ju spika vid närmre 1 bar, samt 1.5bar med en 13c/tb25a låter mycket som fan då 13carn orkar med 1.2

If you want to win, You mustn't loose.

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#6
MSpader skrev:
Tryck_o_pys skrev:
utifall jag har glömt och skriva det,
bilen får både bensin och jättefin gnista!

1.5bar ladd med original boxar?!!?!?! börjar ju spika vid närmre 1 bar, samt 1.5bar med en 13c/tb25a låter mycket som fan då 13carn orkar med 1.2

ja, laddmätaren visar 1,5 bar, sedan börjar den spika. men det roliga är ju att vid 1,5 bar så måste den ju fan gå som in i helsike! fast den går som en potta skit! en GL går nog bättre.
boxarna är guld och den andra är en turbobox också.
det är det vi inte förstår vad som är felet. då det är en LTT klocka och vi hittar INGA vacuum läck, inte ens i IC'n
Senast redigerat av Tryck_o_pys (28 mars 2013)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

755 Inlägg
28 mars 2013
#7
Tryck_o_pys skrev:
MSpader skrev:
Tryck_o_pys skrev:
utifall jag har glömt och skriva det,
bilen får både bensin och jättefin gnista!

1.5bar ladd med original boxar?!!?!?! börjar ju spika vid närmre 1 bar, samt 1.5bar med en 13c/tb25a låter mycket som fan då 13carn orkar med 1.2

ja, laddmätaren visar 1,5 bar, sedan börjar den spika. men det roliga är ju att vid 1,5 bar så måste den ju fan gå som in i helsike! fast den går som en potta skit! en GL går nog bättre.
boxarna är guld och den andra är en turbobox också.
det är det vi inte förstår vad som är felet. då det är en LTT klocka och vi hittar INGA vacuum läck, inte ens i IC'n

LTT klockan ligger ju på 0.33bar?

If you want to win, You mustn't loose.

755 Inlägg
28 mars 2013
#8
+ har du kollat så ingen slang sugs ihop under ladd? speciellt den från lmm till turbo

If you want to win, You mustn't loose.

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#9
MSpader skrev:
+ har du kollat så ingen slang sugs ihop under ladd? speciellt den från lmm till turbo

inga slangar eller dyrlikt som har sugits ihop under ladd. tyvär, det var de första vi kollade..

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#10
MSpader skrev:
Tryck_o_pys skrev:
MSpader skrev:

1.5bar ladd med original boxar?!!?!?! börjar ju spika vid närmre 1 bar, samt 1.5bar med en 13c/tb25a låter mycket som fan då 13carn orkar med 1.2

ja, laddmätaren visar 1,5 bar, sedan börjar den spika. men det roliga är ju att vid 1,5 bar så måste den ju fan gå som in i helsike! fast den går som en potta skit! en GL går nog bättre.
boxarna är guld och den andra är en turbobox också.
det är det vi inte förstår vad som är felet. då det är en LTT klocka och vi hittar INGA vacuum läck, inte ens i IC'n

LTT klockan ligger ju på 0.33bar?

exakt. därför förstår vi inte vart problemet ligger

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

755 Inlägg
28 mars 2013
#11
Tryck_o_pys skrev:
MSpader skrev:
Tryck_o_pys skrev:

ja, laddmätaren visar 1,5 bar, sedan börjar den spika. men det roliga är ju att vid 1,5 bar så måste den ju fan gå som in i helsike! fast den går som en potta skit! en GL går nog bättre.
boxarna är guld och den andra är en turbobox också.
det är det vi inte förstår vad som är felet. då det är en LTT klocka och vi hittar INGA vacuum läck, inte ens i IC'n

LTT klockan ligger ju på 0.33bar?

exakt. därför förstår vi inte vart problemet ligger

ni har nog en glädje mätare som visar 1.5bar med en 0.3 bar klocka, om inte klockan gått sönder eller vakumslang där så bilfan skenladdar eller att klockan fastnat öppen så ni har 0bars laddtryck

If you want to win, You mustn't loose.

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#12
MSpader skrev:
Tryck_o_pys skrev:
MSpader skrev:

LTT klockan ligger ju på 0.33bar?

exakt. därför förstår vi inte vart problemet ligger

ni har nog en glädje mätare som visar 1.5bar med en 0.3 bar klocka, om inte klockan gått sönder eller vakumslang där så bilfan skenladdar eller att klockan fastnat öppen så ni har 0bars laddtryck

det är en väldigt glädjemätare. smile vi har provat med en ftt klocka och en annan ltt klocka ingen skillnad.
vi har även provat med en annan laddmätare. visar fortfarande 1,5bar. :S :S :S och vi har provat allt från  min bil som fungerar.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

755 Inlägg
28 mars 2013
#13
Tryck_o_pys skrev:
MSpader skrev:
Tryck_o_pys skrev:

exakt. därför förstår vi inte vart problemet ligger

ni har nog en glädje mätare som visar 1.5bar med en 0.3 bar klocka, om inte klockan gått sönder eller vakumslang där så bilfan skenladdar eller att klockan fastnat öppen så ni har 0bars laddtryck

det är en väldigt glädjemätare. smile vi har provat med en ftt klocka och en annan ltt klocka ingen skillnad.
vi har även provat med en annan laddmätare. visar fortfarande 1,5bar. :S :S :S och vi har provat allt från  min bil som fungerar.

hmmm är vakuumslangen till mätaren böjd? om den sugs ihop eller trycks ihop kommer extra tryck skapas och den visar helt åt helvete

If you want to win, You mustn't loose.

2 415 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#14
MSpader skrev:
Tryck_o_pys skrev:
MSpader skrev:

ni har nog en glädje mätare som visar 1.5bar med en 0.3 bar klocka, om inte klockan gått sönder eller vakumslang där så bilfan skenladdar eller att klockan fastnat öppen så ni har 0bars laddtryck

det är en väldigt glädjemätare. smile vi har provat med en ftt klocka och en annan ltt klocka ingen skillnad.
vi har även provat med en annan laddmätare. visar fortfarande 1,5bar. :S :S :S och vi har provat allt från  min bil som fungerar.

hmmm är vakuumslangen till mätaren böjd? om den sugs ihop eller trycks ihop kommer extra tryck skapas och den visar helt åt helvete

det tror jag inte hmm den ligger från insuget ner till torpedväggen, och igenom dragen igenom ett hål där gamla ac rören satt. (bakom maskin) sedan upp till mätaren i ena utblåsen för kupefläkten

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!


Sök