SAAB 9000 som bara stängs av under färd! HJÄLP!

Kalle9K
22 mars 2013 ·

En bekant till mig kom med ett problem angående hans saab 9000 2.3T... Jag har aldrig råkat ut för det innan så ber om till tips och råd angående felsökning på denna bil.

Alltså!.... Hans saab 9000 kan gå hur bra som helst på vägen, men helt plötsligt stängs bara motorn av men stannar man bilen och låter den stå en stund så kan man bara starta den och tuta vidare som vanligt i en timme eller två sen  händer det samma igen?. Blir inte riktigt klok på detta. Ekonomin den är lite begränsad me så man vill liksom inte byta sak efter sak men endå inte få rätt på det.. Tips och råd angående vad felet kan vara?.

turboalfen
22 mars 2013 · 1 Inlägg

Jag resonerar slik(inte säkert at jag har rätt.)Lättast at felsöka när den inte vill starta,kolla då om den går igång med startgas,
Tänder den til då felar jo troligtvis bränslet(bränslepump,räle)är den fortfarande död med gas felar jo tändingen(tändkasset,vevaxelgivare)

BMW 320d X "sunrise orange" (2019)
Saab 9-3 aero coupe "silverpilen" (2001)
Saab 9-3 cab "norsken" (2002)
Kalle9K
22 mars 2013 ·

turboalfen skrev:
Jag resonerar slik(inte säkert at jag har rätt.)Lättast at felsöka när den inte vill starta,kolla då om den går igång med startgas,
Tänder den til då felar jo troligtvis bränslet(bränslepump,räle)är den fortfarande död med gas felar jo tändingen(tändkasset,vevaxelgivare)

ska ta och prova lite med startgasen, men den har liksom inga problem med att starta utan den stängs liksom av (dör) när man kör?... Jag har ju en bränslepump över så jag kan ju prova byta den menar jag... så kan man ju utesluta den iallafall...

jasse26
22 mars 2013 ·

vevaxelgivare är het kandidat

hangman
22 mars 2013 · 2 174 Inlägg

jasse26 skrev:
vevaxelgivare är het kandidat

Skulle satsa mina erfarna surt förvantade stålar på det också.

Janneutanb
22 mars 2013 · 7 271 Inlägg

hangman skrev:

jasse26 skrev:
vevaxelgivare är het kandidat

Skulle satsa mina erfarna surt förvantade stålar på det också.

Då är vi tre! Dom brukar ge upp när dom blir varma och sedan vakna till liv när dom har kylts ner igen.

JLN11
22 mars 2013 · 1 Inlägg

När jag hade samma problem med min Saab 9000 var det tändmodulen som jag bytte.
Sitter skruvad i motorrummet på vänster hjulhus. Jag hittade på skroten och bilen har gått felfritt sedan dess.

Kalle9K
24 mars 2013 ·

jasse26 skrev:
vevaxelgivare är het kandidat

då kan de ju kanske luta åt att de e den som e kass då, eftersom de e fler som sagt de smile ska prova byta den så får vi se vad som händer smile

Kalle9K
1 april 2013 ·

Måste bara fråga då osäkerhet finns, http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 07203.html de måste ju vara den???

jasse26
1 april 2013 ·

tyvärr vet jag inte hur dem ser ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang