2759
Sök

Elfel i volvo 740 GLE -87

1 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
När tändningen är av lyser överväxellampan dessutom om man lägger i en växel snabbt så rör sig hastighetsmätarn, den rör sig dock väldigt lite. Men om man tar tar ut kontakterna för elkablarna ner till överväxeln och kablarna som går in ovanpå lådan så går hastighetsmätaren upp till 100km/h. Den gör allt detta när täningen är av, men då när man väl sätter på tändningen lyser fortfarande överväxellampan och ett svagt ljus från oljelampan. Sedan när man vrider för start hörs endast ett klick från reläna. Startmotorn är bytt och den får ström från batteriet och tändningen.

Att till lägga är att i helgen som var höll jag på med bilen och upptäckte att om jag la i trean och tryckte spaken lite hårdare snett uppåt så började det lysa normalt i instrumentpanelen, dvs batterilampan och oljelampan. Men det är svårt att starta en upp pallad bil på trean så jag brovade att i neutralläge köra runt motorn med handkraft, då räkte det med att köra växelspaken ut i kanten i lådan för att få bilen normal igen. Då kunde jag glad ihågen starta bilen och köra bilen några kilometer och sedan inträffade felet igen.

Bilen har gått ca 3,2*10^4

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara?

Sök