Volvo 855 T5 2,0L -95 "kokar" men vet inte om det är topp packningen som gått?

Trinket
30 mars 2013 · 69 Inlägg

har letat men finner inget klokt eller bra svar på mitt beteende som är på min t5 2,0L -95?
har läst massor om vilka tendenser som dyker upp vid trasig topp packning som tex vitt klägg på olja , olja i vattnet , avgaslukt samt bubblor i kylarbehållaren.

Dock har jag en annan knepig tendens vilket är att den vill "koka" och betee sig knepigt gällande tryck i expansionskärlet osv.
mitt problem är inte att vattnet försvinner , snarare att det fylls upp i behållaren så pass att det trycker ur sig genom kylarlocket men gasar jag / håller jämngas så sjunker nivån i behållaren och släpper jag gasen så fylls det upp i behållaren igen illa kvickt .., kan detta bero på vattenpumpen eller termostaten kanske?
iom att jag har svårt att förklara detta med ord så lägger jag därför upp en film !



Mycket tacksam för svar!

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
Ahlbom
30 mars 2013 · 651 Inlägg

du har inte blåst packning så du får ut laddtryck i kylsystemet

Trinket
30 mars 2013 · 69 Inlägg

då borde vattnet öka vid ladd och försvinna på tomgång, men min är tvärtom.

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
Saffranskalle Palfinger tekniker
30 mars 2013 · 1 248 Inlägg

Börja med att ta ett kompprov. Men har du nyligen bytt slangar? Tycker det låter som luft i systemet. Och dom brukar bete sig så som du skriver. För när du varvar så suger vattenpumpen i sig vatten.

När man har kylarlocket öppet så blir hela systemet galet då det är byggt för att jobba på ett visst övertryck.

Jag har inte tittat på filmen då jag sitter på för dålig uppkoppling.

Senast redigerat av VKN_940 (30 mars 2013)

Volvo Xc70 (2001)
lilleman_ vw in my heart!
30 mars 2013 · 161 Inlägg

När du hittar felet så vill ja veta. Bra å lära sig smile

VW Passat 1,8T -00
vw bubbla 1500 113 lim -67
Trinket
30 mars 2013 · 69 Inlägg

VKN_940 skrev:
Börja med att ta ett kompprov. Men har du nyligen bytt slangar? Tycker det låter som luft i systemet. Och dom brukar bete sig så som du skriver. För när du varvar så suger vattenpumpen i sig vatten.

När man har kylarlocket öppet så blir hela systemet galet då det är byggt för att jobba på ett visst övertryck.

Jag har inte tittat på filmen då jag sitter på för dålig uppkoppling.

jo jag ska till o göra det här i dagarna tänkte jag men jag börjar oxå fundera lite på om det blivit luft i systemet på någevis iom att när jag varvar så sjunker nivån i behållarn kraftigt från att det sipprar över ur locket:P .
Måste även tillägga att jag nyss tagit fram bilen från vinterförvaringen då den stått ute under tak hela vintern.
men som du säger så är det mycket möjligt att det kan vara luft i systemet , men då är frågan hur jag går tillväga för att få ur luften ur systemet ? är det bara att öppna locket och låta den gå eller hur funkar det ?

mvh

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
Saffranskalle Palfinger tekniker
30 mars 2013 · 1 248 Inlägg

Trinket skrev:

VKN_940 skrev:
Börja med att ta ett kompprov. Men har du nyligen bytt slangar? Tycker det låter som luft i systemet. Och dom brukar bete sig så som du skriver. För när du varvar så suger vattenpumpen i sig vatten.

När man har kylarlocket öppet så blir hela systemet galet då det är byggt för att jobba på ett visst övertryck.

Jag har inte tittat på filmen då jag sitter på för dålig uppkoppling.

jo jag ska till o göra det här i dagarna tänkte jag men jag börjar oxå fundera lite på om det blivit luft i systemet på någevis iom att när jag varvar så sjunker nivån i behållarn kraftigt från att det sipprar över ur locket:P .
Måste även tillägga att jag nyss tagit fram bilen från vinterförvaringen då den stått ute under tak hela vintern.
men som du säger så är det mycket möjligt att det kan vara luft i systemet , men då är frågan hur jag går tillväga för att få ur luften ur systemet ? är det bara att öppna locket och låta den gå eller hur funkar det ?

mvh

Håll locket stängt hela tiden. Se till att du har vatten i systemet. Åk en provtur på ca 15 min och kolla sedan nivån.  Klart!

Värre än så är det inte att lufta systemet.

Volvo Xc70 (2001)
Drunk A.Sörman
30 mars 2013 · 1 299 Inlägg

Så gjorde min med fy fan va drygt det var alla sa att det var  T-packningen

Byte locket till kärlet sen hände det aldrig mer. Ditt lock ser ju toksletet ut big_smile

Pyser det ens när du skruvar av locket??

Trinket
31 mars 2013 · 69 Inlägg

Drunk skrev:
Så gjorde min med fy fan va drygt det var alla sa att det var  T-packningen

Byte locket till kärlet sen hände det aldrig mer. Ditt lock ser ju toksletet ut big_smile

Pyser det ens när du skruvar av locket??

Jasså ? Ja alltså det pyser lite grann när man öppnar det , men helt klart tycker även jag att locket känns slitet , antar att du kollat på filmen ? Hade du samma tendens osv ? För nästan alla säger att det är t packningen sad

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
Drunk A.Sörman
31 mars 2013 · 1 299 Inlägg

Jag kunde köra med min inga problem men så fort jag parkerade så rann det över.Men varvade jag den lite så sjunker nivån. Såg din film hade precis så.

Edit köp ett lock först gav 100kr på Bilia är det inte det så har du ju bara förlorat 100kr

Senast redigerat av Drunk (31 mars 2013)

Saffranskalle Palfinger tekniker
31 mars 2013 · 1 248 Inlägg

Gör som Drunk säger. Det kan vara så att locket inte håller emot tillräckligt. Då får du för lite tryck i systemet och bilen kokar då lättare och det svämmar lätt över. Och som han säger det är betydligt billigare än att riva topplocket.

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
31 mars 2013 · 1 248 Inlägg

VKN_940 skrev:
Gör som Drunk säger. Det kan vara så att locket inte håller emot tillräckligt. Då får du för lite tryck i systemet och bilen kokar då lättare och det svämmar lätt över. Och som han säger det är betydligt billigare än att riva topplocket.

Nu har jag tittat filmen. Tycker det verkar som hög nivå och luft i systemet.

Volvo Xc70 (2001)
Trinket
31 mars 2013 · 69 Inlägg

VKN_940 skrev:

VKN_940 skrev:
Gör som Drunk säger. Det kan vara så att locket inte håller emot tillräckligt. Då får du för lite tryck i systemet och bilen kokar då lättare och det svämmar lätt över. Och som han säger det är betydligt billigare än att riva topplocket.

Nu har jag tittat filmen. Tycker det verkar som hög nivå och luft i systemet.

Ska absolut göra som drunk säger, för 100spänn är det helt klart värt ett försök iaf smile , ja jag trodde oxå att det var för hög nivå från början ocj tömde ur en skvätt men problemet kvarstod. Ska beställa ett nytt lock direkt ! Tack för mycket bra svar

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
Trinket
5 april 2013 · 69 Inlägg

Sådär ja alla garaget grabbar och tjejer wink vad var då lösning på detta problem jag haft med min bil ? Jag börjar med att tacka DRUNK här på garaget som haft samma bekymmer och hittade lösningen smile , och det som fick bilen att göra på detta vis var helt enkelt ett otätt kylarlock xD så det var ingen topp packning eller dålig vattenpump mm iaf inte i mitt fall , så jag är glad att jag la ut så lite som 115kr för ett nytt lock istället för ett par tusen på att riva toppen smile nu har säkert endel inklusive mig lärt sig något nytt smile

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
Drunk A.Sörman
5 april 2013 · 1 299 Inlägg

Det var så lite smile  skönt att det löste sig. Ångest när man tror att topppackningen har gått.

Trinket
5 april 2013 · 69 Inlägg

Drunk skrev:
Det var så lite smile  skönt att det löste sig. Ångest när man tror att topppackningen har gått.

Haha ja ångest på den nivån som när man haft ett one night stand som säger att hon blivit med barn .. Men sen visar det sig att det inte är ditt hahahaha , så är helt klart lättad och kan fortsätta planerna med bilen jag hade innan smile

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang