Oljelampa tänds på golf 3 och bilen dör

daniel_audi92
11 maj 2010 · 186 Inlägg

Tja smile morsan har lite problem med sin golf 3a, idag när hon skulle till jobbet så skulle hon köra iväg vid ett rödljus men då tändes oljelampan, för lågt oljetryck, och motorn tvärdog, hon försökte starta den men den vägrade starta och de lät som den inte tände. Den hade inte värmenypt så jag gissade på att den hade skurit. Men jag fick åka dit och bogsera hennes bil hem och när vi kom hem så startade bilen igen och gick skitbra som om inget hade hänt. Det har hänt två gånger innan att oljelampan har tänts men då har bilen hackat till men sen gått bra igen :S Kan det vara så att bilen stänger av tändningen så fort oljelampan tänds? gissar på att det kanske är oljepumpen som börjar ge upp?

bearz
12 maj 2010 · 146 Inlägg

Eller det är inte så att varvtalet är så lågt att lampan tänds.
Eller tänds först och sedan stannar och motorns varvtal över eller tomgångsvarvtal?

Vcds
daniel_audi92
17 maj 2010 · 186 Inlägg

bearz skrev:
Eller det är inte så att varvtalet är så lågt att lampan tänds.
Eller tänds först och sedan stannar och motorns varvtal över eller tomgångsvarvtal?

Första gången det hände låg jag på jämn gas på motorväg vid kanske 2500 varv och andra gången var vid rödljuset och då vet jag inte riktigt vad varvtalet var på hmm

Conceited GARAGET V.D.
17 maj 2010 · 900 Inlägg

låter konstigt, har du bytt oljan?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
bearz
18 maj 2010 · 146 Inlägg

Kanske det är så att motorn bara stannar av någon annan anledning.
Är det bara oljetryckslampan som tänds då?
Inga fler lampor?

Vcds
peegee Forummoderator
18 maj 2010 · 2 924 Inlägg

Om motorn dog av för lågt oljetryck så låter motorn väldigt illa precis innan ...kan man inte missa... och det händer inte på ett ögonblick...
Hur ser oljan ut?
Vad är oljenivån?
Går motorn runt normalt när du drar på startmotorn?

Oljetryckslampan hade alltså tänts 2 ggr innan...
Man bör ju verkligen inte förtsätta köra utan undersökning efter en oljetryckslampa tänts FÖRSTA gången, så otroligt korkat... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
daniel_audi92
23 maj 2010 · 186 Inlägg

Alltså när det händer så går det snabbt och den låter inte alls illa innan hmm oljan är inte bytt på ett tag så den är väl inte i det bästa laget, oljenivån är bra och motorn går runt smile nej jag vet att man inte ska köra vidare om den har tänts men morsan behövde ta bilen och ja sa till henne att lampan hade tänts men hon körde ändå :S men den funkar skitbra efter det är det som är konstigt och nu har den gått bra utan att den har tänts så vet inte om det var något tillfälligt bara :S det är endast oljelampan som tänds också. Men bilen går som den ska nu.

Senast redigerat av daniel_audi92 (23 maj 2010)

jnek
5 april 2013 · 15 Inlägg

Gammal tråd, men hittade ni orsaken till detta? Har liknande problem med min golf.

Mvh/Jonas

valle22 Smidd i rostigt stål
5 april 2013 · 933 Inlägg

jnek skrev:
Gammal tråd, men hittade ni orsaken till detta? Har liknande problem med min golf.

Mvh/Jonas

brukar vara tändspolen alt starttändkontakten

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang