Lustig tomgång, dör vid koppling och motorlampan tänds - Volvo 945 LTT -95

Bazzzinga
6 april 2013 · 113 Inlägg

Hejsan!

Det är så att jag innan hade öppen avlastningsventil på bilen som förra ägaren hade monterat och som ni vet gillar inte bilar med LMM öppna dumpventiler alls. För att få bilen att gå var tomgångsmotorn urkopplad, men det bidrar ju istället till en tomgång på 1000-1500 rpm vilket jag tycker är förbannat jobbigt att köra med eftersom att bilen börjar hoppa något fruktansvärt om man kommer ned under 2000 rpm och släpper gasen.

Därav köpte jag en återcirkulerande avlastningsventil och kopplade in den. Tomgångsmotorn kopplades in och i ungefär tio minuter gick bilen som den skulle. Jag gick ur bilen och tog en cigarett med motorn igång under tiden och när jag hoppade in hade motorlampan tänts. Jag körde hem och lät bilen stå.

När jag kollade felkoderna angav den "fel tomgångsmotor" eller liknande, så jag kopplade helt enkelt ur den igen för att kunna köra med bilen. Någon dag senare tänkte jag ge mig på problemet igen och rengjorde tomgångsmotorn och kontakten till den. Därefter kopplades den in och nu gick bilen precis som med öppen avlastningsventil igen.

Bilen dör när man kopplar, tomgången fungerade dock riktigt men varje gång du körde och tryckte ned kopplingen så sjönk varvet så hastigt att bilen helt sonika dog och hur kul är det att köra med?

Nu kör jag utan tomgångsmotorn inkopplad igen för att bilen inte ska dö, men då blir ju återigen tomgången väldigt störande hög.

Kan det vara så enkelt att tomgångsmotorn är sönder eller beror det på avlastningsventilen? Motorlampan tändes inte sista gången jag provade, men jag körde å andra sidan inte så länge med den inkopplad. Även styrkan på avlastningsventilen har jag provat att mixtra lite med utan framgång.

Jag vill verkligen få bukt på problemet. Alla tankar uppskattas!

Bilen är som sagt en Volvo 945 LTT -95 med en TB58-turbo utan avlastningsventil på turbon om det har någon betydelse.

Med vänlig hälsning.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang