Ställa tändning B18 / Nolla motorn

b0nd3n
19 april 2013 · 1 944 Inlägg

Hejsan, skulle någon vilja vara vänlig och dra hela den här historien om att nolla motorn och ställa tändningen, har sökt och läst olika sidor men blir fan inge klokare.

Det handlar alltså om en B18
Tex, när ska man nolla motorn, är det när 1an och 4ans kolvar är i topp? är det då man ska ställa fördelaraxeln i ca 35 grader och ställa rotorn mot 1ans cylinder i fördelarlocket?

behöver hjälp innan jag får nå frispel, har försökt ställa tändningen på bilen i säkert 2 månder nu utan framgång, alla tänddelar är nya utom just fördelaren, men det är inte något mycket glapp i den så den borde vara helt ok.

har fått motorn att gå med visst gaspådrag, men den baktänder och gör förgasar smällar, provat vrida fördelaren medsols och motsols men utan att den går bra..

Fruktansvärt tacksam för hjälp!

/Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
KÅGEBO165
19 april 2013 · 23 Inlägg

Hej hör av dig till håken så kan vi fixa det om inte annat så , 1 & 4 kolv i topp och då ska ventil 1,2 3 & 5 "vippa" kolla var rotorn står  du har eventuellt så att den tänder på "fyran" i stället för "ettan" + att det kan var en kugg fel
enkelt att fixa om man vet hur  lättare att beskriva i telefon än skriva en massa

MVH KÅGEBO165

Volvo 164E
b0nd3n
20 april 2013 · 1 944 Inlägg

KÅGEBO165 skrev:
Hej hör av dig till håken så kan vi fixa det om inte annat så , 1 & 4 kolv i topp och då ska ventil 1,2 3 & 5 "vippa" kolla var rotorn står  du har eventuellt så att den tänder på "fyran" i stället för "ettan" + att det kan var en kugg fel
enkelt att fixa om man vet hur  lättare att beskriva i telefon än skriva en massa

MVH KÅGEBO165

Hejsan ! smile

Tusen tack för svaret, ska testa göra en tändinställning imorgon igen, nu har man "lite mer kött på benen".

/Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang