Mätning av lambda, film. Mitsubishi Colt -89. Trasig lambda??

Budadi
7 juni 2013 · 170 Inlägg

Hej, har haft problem med bilen ett tag. Var och kollade felkoder på en verkstad för några veckor sen, efter det har jag bytt motortempgivare för både olja och kylvatten, samt LMM. Det var felkoder på dem. Men bilen går ändå skit, och dricker MASSOR med bränsle.

Så jag har mätt lambdan, och jag vill kolla så jag gjorde rätt. Jag kopplade lös den svarta kabeln från kontakten och satte in plus från multimetern, ställd på 1,5v, sen minus från multimetern till jord på batteriet. Motorn är varm när jag mätte, när den startas upp stiger det till nästan 0,8v sen dalar det snabbt neråt. Om jag nu mätt på rätt sätt dvs.

http://www.youtube.com/watch?v=2kOW1xEN4as

http://www.youtube.com/watch?v=PIkMiXhEEtA

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
mittonen
7 juni 2013 · 99 Inlägg

Min med fast Volvo 855 t5r bytt samma som din den dricker Mkt bränsle plus så kan den rycka till ibland och även blåryka

TireSlayer Tvivlare
7 juni 2013 · 2 266 Inlägg

ställ multimetern på 12v och se vad du får då, de flesta lambasonder ska pendla mellan ca 0,1v - 0,9v.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
mittonen
7 juni 2013 · 99 Inlägg

Har den tyvärr hemma:/ får höra med polaren när han kommer hem från bugrun

Budadi
7 juni 2013 · 170 Inlägg

TireSlayer skrev:
ställ multimetern på 12v och se vad du får då, de flesta lambasonder ska pendla mellan ca 0,1v - 0,9v.

Okej, men nu ställde jag den på 1,5 för att få en extra decimal på instrumentet. Lär väl inte visa någon skillnad om jag så har 12v eller 1,5? Om jag har 1,5 så står det väl alltså ,900-,100. Och på 12v ,10-,90. Nu stod ju min lamdba mellan 0,000 och 0,020 på 1,5v inställning på multimetern. Dock när bilen startade var den ju nästan uppe i 0,800, sen dala den fort utför.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
TireSlayer Tvivlare
7 juni 2013 · 2 266 Inlägg

Budadi skrev:

TireSlayer skrev:
ställ multimetern på 12v och se vad du får då, de flesta lambasonder ska pendla mellan ca 0,1v - 0,9v.

Okej, men nu ställde jag den på 1,5 för att få en extra decimal på instrumentet. Lär väl inte visa någon skillnad om jag så har 12v eller 1,5? Om jag har 1,5 så står det väl alltså ,900-,100. Och på 12v ,10-,90. Nu stod ju min lamdba mellan 0,000 och 0,020 på 1,5v inställning på multimetern. Dock när bilen startade var den ju nästan uppe i 0,800, sen dala den fort utför.

Hämtar den inte sig efter att den fallit ner så hade jag testat att byta den.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Budadi
7 juni 2013 · 170 Inlägg

TireSlayer skrev:

Budadi skrev:

TireSlayer skrev:
ställ multimetern på 12v och se vad du får då, de flesta lambasonder ska pendla mellan ca 0,1v - 0,9v.

Okej, men nu ställde jag den på 1,5 för att få en extra decimal på instrumentet. Lär väl inte visa någon skillnad om jag så har 12v eller 1,5? Om jag har 1,5 så står det väl alltså ,900-,100. Och på 12v ,10-,90. Nu stod ju min lamdba mellan 0,000 och 0,020 på 1,5v inställning på multimetern. Dock när bilen startade var den ju nästan uppe i 0,800, sen dala den fort utför.

Hämtar den inte sig efter att den fallit ner så hade jag testat att byta den.

Det gjorde den icket. Har handlat en från biltema nu, dock var kabeln för kort. Men jag snabbmätte den nya och då låg värdena på ~0,8. Ska pröva skarva ihop med den gamla kabeln sen testköra!

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang