Köpt ny bil , märkesverkstad häller i fel bränsle. Kompensation?

Henrik-N
9 juni 2013 · 450 Inlägg

DKn skrev:

M-Levin skrev:

Malheus skrev:

Alfa 147, 156, Gt och 166 exl dieselmotorer. Nya ford ka, mondeo från 2007, focus II, s-max ovs. Så gott som alla nya fordar utom dieslarna.

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)

Att man inte skall klaga va fan bland det dumaste jag hört här på garaget. Jag hade fan sagt att dom skall byta allt med filter slangar pump mm eller så hade jag gjort allt för  att häva köpet, gör dom fel skall det fan kosta för dom också. Ja jag vet det är mänskligt att fela. Man jag hade ändå inte accepterat det. Om  de är en helt ny bil jag hade köpt. Och skiten stannar efter 300m

Varför ska dem behöva byta saker som inte har tagit skada. Verkstaden vet nog bättre vad som kan hända hit å dit än vad en gnällande kund vet.

RGH
9 juni 2013 · 134 Inlägg

Henrik-N skrev:

Oskarsson123 skrev:

M-Levin skrev:

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)

En bra kund för bilfirman är en som bara nickar och säger "OK". Varför ska man inte klaga på en firma som har personal som skall vara proffs när dom häller i fel bränsle i en splitter ny bil? Självklart ska man klaga när man bara kan köra 300 meter med en ny bil och sen när man hämtar ut dom har dom lyckats repa den.

Ta diskutionen med handlaren istället för attbeklaga dig här. Ett stenskott är ju ingen "repa dem gjort avsiktligt" hade ju ändå blivit ! Vad är de å gnälla om samt så har dem ju fixat allt åt dig, gnällspik !

Skönt att höra att det fortfarande finns hopp om mänskligheten smile

BMW 318iS "T" (1990)
DKn
9 juni 2013 · 535 Inlägg

Henrik-N skrev:

DKn skrev:

M-Levin skrev:

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)

Att man inte skall klaga va fan bland det dumaste jag hört här på garaget. Jag hade fan sagt att dom skall byta allt med filter slangar pump mm eller så hade jag gjort allt för  att häva köpet, gör dom fel skall det fan kosta för dom också. Ja jag vet det är mänskligt att fela. Man jag hade ändå inte accepterat det. Om  de är en helt ny bil jag hade köpt. Och skiten stannar efter 300m

Varför ska dem behöva byta saker som inte har tagit skada. Verkstaden vet nog bättre vad som kan hända hit å dit än vad en gnällande kund vet.

Ba visst vet nog en firma bättre. Men som de redan skrivit så kan det ta skada men risken är så liten så man ändå anser att det är lika med noll %. Så då hade jag sagt att jag skall ha det. Och som jag sa, gör dom ett sådant fel när jag köpt en ny bil så den stannar efter 300 m skall det fan bli dyrt för dom. Jag hade inte tyckt det var okej att firman bara fixar det. Och att jag blir av med min nya bil.

Wicca
9 juni 2013 · 886 Inlägg

Du kan ju alltid hota med att höra av dig till ditt försäkringbolag och se vad dem säger om du inte får någon kompensation.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
uhlin
9 juni 2013 · 2 834 Inlägg

Henrik-N skrev:

Oskarsson123 skrev:

M-Levin skrev:

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)

En bra kund för bilfirman är en som bara nickar och säger "OK". Varför ska man inte klaga på en firma som har personal som skall vara proffs när dom häller i fel bränsle i en splitter ny bil? Självklart ska man klaga när man bara kan köra 300 meter med en ny bil och sen när man hämtar ut dom har dom lyckats repa den.

Ta diskutionen med handlaren istället för attbeklaga dig här. Ett stenskott är ju ingen "repa dem gjort avsiktligt" hade ju ändå blivit ! Vad är de å gnälla om samt så har dem ju fixat allt åt dig, gnällspik !

Jag vet inte om jag skulle ge 170.000:- för en ny bil som gått 300 meter och har stenskott samt tankats med fel bränsle.

Jag skulle iallafall vänt upp och ned på himmel och jord och försökt häva köpet, antingen en annan bil.

Kan lika gärna köpa en äldre bil som har stenskott redan om man nu vill ha det, då kostar den heller inte 170,000.

Just bränslet kanske inte gör så mycket, eller så gör det mycket, med otur så......

Men stenskott på en sprillans ny bil innan man lyckats hämta ut den, nä, där går gränsen!

valle22 Smidd i rostigt stål
9 juni 2013 · 933 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Var kan man hitta de uppgifterna?Ta som exempel Toyota Yaris -10

valle22 skrev:

Nico-the-kid skrev:
Vi har fått in ett 30-tal bilar som tankat Bensin istället för Diesel.(vissa mer än en gång,till och med en stor Ford Transit och Vw Crafter)
Några har varit körbara , vissa har lagt av.Efter byte till rätt bränsle har alla startat och gått som vanligt utan att byta en enda del.Bara tur eller skicklighet,vad vet jag.Jag brukar suga igenom hela systemet tills jag får fram ren diesel.
Diesel i en bensinare brukar vara lite jobbigare (göra rent stift) att få i gång och avgasvärderna kan vara skyhöga i flera timmar även efter att bytt till rätt bränsle.
Har hört att vissa firmor alltid byter pump,filter mm och plockar bort tanken och sköljer ur den och hela systemet till en kostnad runt 30-50k.Till vilken nytta?

det är inte firman i sig som bestämmer vad som skall bytas utan biltillverkaren vid feltankning

Hör med generalagenten och om de inte vet be dem återkomma med besked av japanerna.
VW's direktiv vid feltankning gäller lite olika, dvs om man hunnit starta motorn innan man upptäckt misstaget kan man slanga ur bränslet, men är den startad byts det delar för åtskilliga tusenlappar, bolaget kan kräva oaktsamhet och man kan få självrisken multiplicerad lite grann. Vet detta sedan jag ser det då och då på jobbet

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Oskarsson123
9 juni 2013 · 11 Inlägg

uhlin skrev:

Henrik-N skrev:

Oskarsson123 skrev:

En bra kund för bilfirman är en som bara nickar och säger "OK". Varför ska man inte klaga på en firma som har personal som skall vara proffs när dom häller i fel bränsle i en splitter ny bil? Självklart ska man klaga när man bara kan köra 300 meter med en ny bil och sen när man hämtar ut dom har dom lyckats repa den.

Ta diskutionen med handlaren istället för attbeklaga dig här. Ett stenskott är ju ingen "repa dem gjort avsiktligt" hade ju ändå blivit ! Vad är de å gnälla om samt så har dem ju fixat allt åt dig, gnällspik !

Jag vet inte om jag skulle ge 170.000:- för en ny bil som gått 300 meter och har stenskott samt tankats med fel bränsle.

Jag skulle iallafall vänt upp och ned på himmel och jord och försökt häva köpet, antingen en annan bil.

Kan lika gärna köpa en äldre bil som har stenskott redan om man nu vill ha det, då kostar den heller inte 170,000.

Just bränslet kanske inte gör så mycket, eller så gör det mycket, med otur så......

Men stenskott på en sprillans ny bil innan man lyckats hämta ut den, nä, där går gränsen!

Ang stenskottet så var det inte vid leveransen. Utan det såg jag när jag skulle hämta ut bilen efter dom tömt tanken. Då hade dom ju bogserat 300 meter och provkört cirka en mil.

Mycket konstigt för bilen var lite blöt när jag hämtade ut den efter tömmningen. Då sa han att det berodde på att deras verkstad hade typ rengjort bilen för att den skulle i samma skick som när jag lämnade in den. Om dom nu gick över bilen och rengjorde måste dom ju sett stenskottet, alternativt kan dom kanske råkat göra märket själva när dom rengjorde bilen.

Hool
9 juni 2013 · 1 067 Inlägg

Finns kunder som gnäller när de får grejer gratis med..   

Är du tillräckligt gnällig lär de köpa tillbaka bilen och skicka dig till en konkurrent..

Är du skälig och saklig lär du få hjälp och en kompensation som situationen kräver..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Oskarsson123
11 juni 2013 · 11 Inlägg

Undanber mig kommentarer som gnällspik m.m

Vilket fall, nu har dom fyllt i stenskottet på den splitter nya bilen som bara hade körts 2-300 meter av mig. Stenskottet har orsakats av verkstaden när dom haft min bil för tömmning av feltankat bränsle.

Så mina fråga är....

Ska jag vara nöjd med att dom fyllt i stenskottet och att det inte längre är en jämn yta på lacken? Försäljaren tycker det. Skillnad om det suttit på huven tycker han. Stenskottet sitter under förardörren och man ser det. Fick en dörrmatta till bagaget som plåster på såren. Är det rimligt / orimligt / vad har jag rätt till att dom fixa så det inte syns/Känns att det varit ett stenskott på bilen?

xXSammy
11 juni 2013 · 6 569 Inlägg

Du fick stenskottet bättrad, tankad bil och en bagagerumsmatta värd typ500 spänn

De/Dem
v70tdi
11 juni 2013 · 106 Inlägg

Oskarsson123 skrev:
Undanber mig kommentarer som gnällspik m.m

Vilket fall, nu har dom fyllt i stenskottet på den splitter nya bilen som bara hade körts 2-300 meter av mig. Stenskottet har orsakats av verkstaden när dom haft min bil för tömmning av feltankat bränsle.

Så mina fråga är....

Ska jag vara nöjd med att dom fyllt i stenskottet och att det inte längre är en jämn yta på lacken? Försäljaren tycker det. Skillnad om det suttit på huven tycker han. Stenskottet sitter under förardörren och man ser det. Fick en dörrmatta till bagaget som plåster på såren. Är det rimligt / orimligt / vad har jag rätt till att dom fixa så det inte syns/Känns att det varit ett stenskott på bilen?

Kolla om dom kan polera upp ifyllningen så det syns mindre?

Oskarsson123
11 juni 2013 · 11 Inlägg

Malheus skrev:
Du fick stenskottet bättrad, tankad bil och en bagagerumsmatta värd typ500 spänn

Jo jag vet. Men vill ju inte ha det bättrat, vill ju ha det återställt då det inte är jag som orsakat det. Känns extra tråkigt på en ny bil. Stenskottet är ju självklart bara otur, men tycker inte det hör dit.

Jag vet att man själv kommer få stenskott snart. Men vad pratar man för värdeminskning på en splitter splitter ny bil av ett stenskott? Japp jag är gnällig.

viccoA
11 juni 2013 · 3 109 Inlägg

Oskarsson123 skrev:

Malheus skrev:
Du fick stenskottet bättrad, tankad bil och en bagagerumsmatta värd typ500 spänn

Jo jag vet. Men vill ju inte ha det bättrat, vill ju ha det återställt då det inte är jag som orsakat det. Känns extra tråkigt på en ny bil. Stenskottet är ju självklart bara otur, men tycker inte det hör dit.

Jag vet att man själv kommer få stenskott snart. Men vad pratar man för värdeminskning på en splitter splitter ny bil av ett stenskott? Japp jag är gnällig.

Stenskott eller ej så tappar bilen kanske 20% bara du kör den ur bilhallen, ett stenskott hit eller dit påverkar inte den värdeminskningen.

Kastell
11 juni 2013 · 74 Inlägg

v70tdi skrev:

Oskarsson123 skrev:
Undanber mig kommentarer som gnällspik m.m

Vilket fall, nu har dom fyllt i stenskottet på den splitter nya bilen som bara hade körts 2-300 meter av mig. Stenskottet har orsakats av verkstaden när dom haft min bil för tömmning av feltankat bränsle.

Så mina fråga är....

Ska jag vara nöjd med att dom fyllt i stenskottet och att det inte längre är en jämn yta på lacken? Försäljaren tycker det. Skillnad om det suttit på huven tycker han. Stenskottet sitter under förardörren och man ser det. Fick en dörrmatta till bagaget som plåster på såren. Är det rimligt / orimligt / vad har jag rätt till att dom fixa så det inte syns/Känns att det varit ett stenskott på bilen?

Kolla om dom kan polera upp ifyllningen så det syns mindre?

Känns helt ärligt som du Förköpt dig och nu ångrat dig och egentligen vill göra affären ogjord.
men väljer att hitta saker som är negativt som argument.

Dream Came True .......... But will it Last.......
Oskarsson123
11 juni 2013 · 11 Inlägg

Kastell skrev:

v70tdi skrev:

Oskarsson123 skrev:
Undanber mig kommentarer som gnällspik m.m

Vilket fall, nu har dom fyllt i stenskottet på den splitter nya bilen som bara hade körts 2-300 meter av mig. Stenskottet har orsakats av verkstaden när dom haft min bil för tömmning av feltankat bränsle.

Så mina fråga är....

Ska jag vara nöjd med att dom fyllt i stenskottet och att det inte längre är en jämn yta på lacken? Försäljaren tycker det. Skillnad om det suttit på huven tycker han. Stenskottet sitter under förardörren och man ser det. Fick en dörrmatta till bagaget som plåster på såren. Är det rimligt / orimligt / vad har jag rätt till att dom fixa så det inte syns/Känns att det varit ett stenskott på bilen?

Kolla om dom kan polera upp ifyllningen så det syns mindre?

Känns helt ärligt som du Förköpt dig och nu ångrat dig och egentligen vill göra affären ogjord.
men väljer att hitta saker som är negativt som argument.

Jag har insett att man inte kan få köpet hävt. Hade självklart viljat ha en ny bil efter deras två tabbar på min helt nya bil. Däremot vill jag ha kompenserat vad jag har rätt till. Hur roligt är det att åka runt med en ny bil med ett "lackmärke" från ett stenskott som verkstaden har orsakat? Hade du varit nöjd med en en bagagematta och sen hade det varit frid och fröjd?

Henrik-N
11 juni 2013 · 450 Inlägg

Oskarsson123 skrev:

Kastell skrev:

v70tdi skrev:

Kolla om dom kan polera upp ifyllningen så det syns mindre?

Känns helt ärligt som du Förköpt dig och nu ångrat dig och egentligen vill göra affären ogjord.
men väljer att hitta saker som är negativt som argument.

Jag har insett att man inte kan få köpet hävt. Hade självklart viljat ha en ny bil efter deras två tabbar på min helt nya bil. Däremot vill jag ha kompenserat vad jag har rätt till. Hur roligt är det att åka runt med en ny bil med ett "lackmärke" från ett stenskott som verkstaden har orsakat? Hade du varit nöjd med en en bagagematta och sen hade det varit frid och fröjd?

Spelar ingen roll om folk här hade varit nöjda eller ej, om du inte får "mer" i kompensation så är de väl bara å gå vidare med livet.

Mattsson_91 Självlärd
11 juni 2013 · 3 083 Inlägg

Oskarsson123 skrev:

Kastell skrev:

v70tdi skrev:
Kolla om dom kan polera upp ifyllningen så det syns mindre?

Känns helt ärligt som du Förköpt dig och nu ångrat dig och egentligen vill göra affären ogjord.
men väljer att hitta saker som är negativt som argument.

Jag har insett att man inte kan få köpet hävt. Hade självklart viljat ha en ny bil efter deras två tabbar på min helt nya bil. Däremot vill jag ha kompenserat vad jag har rätt till. Hur roligt är det att åka runt med en ny bil med ett "lackmärke" från ett stenskott som verkstaden har orsakat? Hade du varit nöjd med en en bagagematta och sen hade det varit frid och fröjd?

Men snälla du, ett stenskott är väl inte hela världen?? Du lär få flera hundra ändå. Var glad att dom fyllde i det o gav dig en gratis matta så du slipper repa bagaget när du handlar lol.. Dom hade lika gärna kunnat skita i det o bara fixat bränslet o sen gett dig bilen.. Känns som att du är 80 år o trött på livet o måste ha nått o gnälla på

Senast redigerat av Volvo142_73a (11 juni 2013)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
mb_pucken
11 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Kunde förstå dig i början men nu har du gått över till löjlig. Sorry men de tycker jag.
Dom har gjort rätt för sig och mera därtill.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang