Gamle trontjänaren har helt plötsligt börja rycka

Första gången jag märkte det var när jag låg på fyran i 50-60, på jämn gas. Sen märktes det i högre hastigheter, oftast på jämn gas. Men nu märks det även där man gasar på, han lixom motar sig själv lite. Han har alltid gått jättebra, men har börjar bli lite trögstartad vid dagens första start (mala några sekunder o ge lite gas sen hoppar han igång). På tomgång går han jämnt och fint.
Funderar på om det är nåt soppafilter som behöver bytas för problemet verkar uppstå när det är 15-20 L i tanken (o mindre), precis som att den inte får tillräckligt med soppa. Litet hål på nån slang? Tankarmatur? Bränslepump? Eller är det nån tändningshistoria? Vad tror ni?
Tilläggas bör oxå att ibland när man vevar ner fönstret under färd så börjar det lukta bensin, men det känns inte när man står still och är utanför bilen. Ser inte heller nåt bensinläckage.
Bilen det rör sig om är alltså en 245a från -88. Motorn är b230F med nån värre kam (K skulle jag gissa för han är för pigg för att va original), har gått ca 48900 mil.